Drevna japanska umjetnost nadahnula izradu fuzijskog reaktora

Znanstvenici su iskoristili nesavršenosti u magnetskim poljima koja ograničavaju reakciju kako bi poboljšali i unaprijedili plazmu

Mladen Smrekar nedjelja, 31. ožujka 2024. u 15:07
Vještina popravka materijala zlatom nadahnula je novi pristup upravljanju plazmom kao izvorom energije 📷 Vectonauta
Vještina popravka materijala zlatom nadahnula je novi pristup upravljanju plazmom kao izvorom energije Vectonauta

U japanskoj umjetnosti kintsugi umjetnik koristi razbijene krhotine zdjele i spaja ih zlatom kako bi konačni proizvod bio ljepši od originala. Ta vještina popravka materijala zlatom nadahnula je novi pristup upravljanju plazmom, super-vrućim stanjem materije kao izvorom energije. Znanstvenici naime koriste nesavršenosti u magnetskim poljima koja ograničavaju reakciju kako bi poboljšali i unaprijedili plazmu, a način na koji to točno čine opisan je u časopisu Nature Communications.

Korekcije polja pogreške

"Ovaj pristup omogućuje simultano održavanje plazme visokih performansi i kontrolu nestabilnosti u jezgri i rubu plazme", objašnjavaju istraživači Odjela za eksperimentalnu znanost o tokamaku u Princeton Plasma Physics Laboratoryju (PPPL) američkog Ministarstva energetike (DOE).

Osnovne komponente tokamaka uključuju zavojnice toroidalnog polja (plavo, središnji solenoid (zeleno) i zavojnice poloidnog polja (sivo). Ukupno magnetsko polje (crno) oko torusa ograničava put putovanja nabijenih čestica plazme  📷 EUROfusion
Osnovne komponente tokamaka uključuju zavojnice toroidalnog polja (plavo, središnji solenoid (zeleno) i zavojnice poloidnog polja (sivo). Ukupno magnetsko polje (crno) oko torusa ograničava put putovanja nabijenih čestica plazme EUROfusion

Nova metoda identificira optimalne korekcije polja pogreške i poboljšava stabilnost plazme u različitim uvjetima, na primjer visokog i niskog magnetskog ograničenja.

Eliminacija nestabilnosti

Polja pogrešaka obično su uzrokovana malim nedostacima u magnetskoj zavojnici tokamaka, uređaja koji drži plazmu. Dosad su se polja pogreške smatrala samo smetnjom jer je čak i vrlo malo polje pogreške moglo uzrokovati poremećaj plazme koji zaustavlja reakcije fuzije i može oštetiti stijenke fuzijske posude. Zbog toga su istraživači fuzije utrošili dosta vremena i truda pokušavajući ispraviti polje pogrešaka.

Sunce je ogromna kugla goruće plazme koja uključuje reakciju fuzije. Samozagrijavanje protona u jezgri Sunca održava temperaturu iona iznad razine potrebne za fuziju 📷 NASA
Sunce je ogromna kugla goruće plazme koja uključuje reakciju fuzije. Samozagrijavanje protona u jezgri Sunca održava temperaturu iona iznad razine potrebne za fuziju NASA

No, sad su istraživači uspjeli eliminirati nestabilnosti na rubu plazme i održati stabilnost jezgre.

Stabiliziranje jezgre i ruba plazme

"To je kao da napravite vrlo malenu rupu u balonu kako ne bi eksplodirao", objašnjavaju istraživači. "Baš kao što bi zrak istjecao iz male rupe u balonu, tako i mala količina plazme istječe iz polja pogreške, a to pomaže u održavanju njegove ukupne stabilnosti.""

Istraživanje je provedeno u KSTAR-ovom tokamaku u Južnoj Koreji koji se ističe sposobnošću prilagođavanja konfiguracije polja magnetske pogreške. Ova sposobnost je ključna za eksperimentiranje s različitim konfiguracijama polja pogreške kako bi se pronašla najučinkovitija za stabilizaciju plazme 📷 KSTAR
Istraživanje je provedeno u KSTAR-ovom tokamaku u Južnoj Koreji koji se ističe sposobnošću prilagođavanja konfiguracije polja magnetske pogreške. Ova sposobnost je ključna za eksperimentiranje s različitim konfiguracijama polja pogreške kako bi se pronašla najučinkovitija za stabilizaciju plazme KSTAR

Ova studija pokazuje da podešavanje polja pogreške može istovremeno stabilizirati i jezgru i rub plazme. Pažljivim kontroliranjem magnetskih polja koje proizvode zavojnice tokamaka, istraživači su suzbili rubne nestabilnosti (ELM), bez izazivanja poremećaja ili značajnog gubitka ograničenosti.

Proširenje istraživanja

Eksperimenti su provedeni na KSTAR-ovom tokamaku u Južnoj Koreji, poznatom po svojoj sposobnosti prilagođavanja konfiguracije polja magnetske pogreške, a znanstvenici sad žele buduća istraživanja s magnetskim zavojnicama provesti izvan fuzijske posude.

Istraživači trenutno rade na AI verziji svog kontrolnog sustava koja je efikasnija. Koristeći umjetnu inteligenciju, kažu, možete naučiti sustav što može očekivati ​​i iskoristiti AI da unaprijed predvidite što će biti potrebno za kontrolu plazme i kako ćete ta saznanja implementirati u stvarnom vremenu.