Prošlog je mjeseca telekom industrija još jednom ukazala kako velike tehnološke tvrtke trebaju pridonijeti troškovima postavljanja širokopojasne mreža koje omogućuje njihove usluge. Takvi zahtjevi odnose se prije svega na big tech kompanije i kompanije koje za svoje usluge najviše koriste video sadržaje te na gaming kompanije. Kako navodi CCS Insight takvi zahtjevi telekom kompanija osnaženi su stavovima izvršne potpredsjednice Europske komisije za Europu prilagođenu digitalnom dobu i europska povjerenica za konkurenciju a Margrethe Vestager iz svibnja ove godine. Sada su takvi zahtjevi formulirani kroz stavove utjecajnih organizacija GSMA, globalna organizacija mobilnih operatera, i ETNO, udruženje europskih telekom operatera, te nekoliko nacionalnih udruženja telekom operatera u članicama Europske unije koji pozivaju na “podijeljenu odgovornost u cijelom digitalnom ekosustavu” kako bi se ispunili ciljevi za uvođenje 5G i gigabitnih širokopojasnih mreža, što je obveza telekoma u EU.

Udio globalnog mrežnog prometa po tvrtkama u 2021, godine, izvor Axon

EU otvorila raspravu

Naime, kako tvrde telekomi, golema ulaganja unaprijed u mobilni spektar i mrežnu infrastrukturu nepoštena je ali i neodrživa bez doprinosa tvrtki koje čine lavovski udio u upotrebi širokopojasnog podatkovnog prijenosa. Bez njihovog sudjelovanja u izgradnji širokopojasne infrastrukture bit će mnogo teže korisnicima omogućiti mreže velikog kapaciteta te smanjiti digitalni jaz tzv. ruralnih područja, odnosno područja za koje nema komercijalnog opravdanja izgradnje širokopojasne mreže. Institucije EU su obvezale telekome kroz različite strategije na pokrivenost takvih područja širokopojasnom mrežom kao i na tzv. neutralnost mreže, odnosno omogućavanje svim stanovnicima istih mogućnosti povezivanja na Internet bez obzira na ekonomske interese samih telekoma. Margrethe Vestager je istaknula je da su telekom operateri u proteklom desetljeću u europske mreže uložili 500 milijardi eura. U međuvremenu, prvih šest tehnoloških kompanija dalo je zanemariv doprinos unatoč tome što su generirale 57% prometa.

Telekomi već imaju koristi od sadržaja

Kako iznosi analitičar CCS Insighta Kester Mann, jasno je da su poslovanja telekoma opterećena strogom regulacijom i velikim izdacima za nove tehnologije, no s druge strane isto je tako jasno kako telekomi koriste sadržaje poput Netfixa i Amazona kako bi korisnicima prodali skuplje pakete, odnosno da su usluge telekoma bez sadržaja daleko manje relevantne. Naime, samo poslovanje operatera ovisi o uspješnom partnerstvu s tvrtkama od kojih sada traže sudjelovanje u troškovima izgradnje širokopojasne infrastrukture.

-- tekst se nastavlja nakon oglasa --

 

Usto, sudjelovanje tehnoloških tvrtki u troškovima izgradnje telekomunikacijske infrastrukture nije u skladu sa strogim europskim zakonima o neutralnosti mreže. Postojeća regulativa ne dopušta bilo kakvo nametanje naknada tvrtkama kao što su Google i Amazon. Ulaganje u telekomunikacijsku infrastrukturu tehnoloških tvrtki otvorilo bi i pitanje njihovog vlasničkog sudjelovanja u mrežnoj infrastrukturi proporcionalno veličini njihova ulaganja.

Sadržaj nije jeftin

Stvaratelji digitalnog sadržaja imaju svoje troškove, Netfix, na primjer, kako navodi CCS Insifht, planira kako će potrošiti više od 17 milijardi američkih dolara na sadržaj ove godine, što je 25% više u odnosu na 2021. Uspoređujući to s troškovima telekoma u izgradnji 5G infrastrukture takva ulaganja su znatno veća, na primjer ukupna kapitalna potrošnja Vodafona za fiskalnu godinu koja završila u ožujku ove godine je bilo upola manje.

Amazon je, na primjer, potrošio 65 milijardi dolara na kapitalne izdatke u 12 mjeseci do lipnja 2022. godine. Polovica od tog iznosa odnosi se na podatkovne centre, što je također dio digitalne infrastrukture. Google i Microsoft također značajno ulažu u podatkovnu infrastrukturu, a mrežni pružatelji su među glavnim korisnicima.

Južnokorejski primjer

Sama ideja da tehnološke tvrtke sudjeluju na neki način u troškovima širokopojasne infrastrukture nije samo europska ideja, Naime, u parlamentu Južne Koreje predloženo je nekoliko zakona prema bi tehnološke tvrtke plaćale korištenje mrežne infrastrukture. U listopadu 2021. godine regionalni operater SK Broadband tužio je Netflix nakon što je primijetio golem porast prometa od ljudi koji su gledali popularnu dramu Squid Game. Sudski spor doveo je do toga da je Netfix trebao platiti 22 milijuna dolara. U žalbi je Netflix optužio SK Broadband da se želi okoristiti dvostrukom naplatom, ističući da već prima prihod od korisnika koji plaćaju svoju internetsku vezu. Također je istaknuo pozitivan utjecaj Netflixa na južnokorejsko gospodarstvo; tvrdi da je od 2016. godine potaknuo BDP za više od 3,7 milijardi eura i otvorio 16 000 radnih mjesta.

Lokalna produkcija

U Europi je do sada od stvaratelja digitalnih video sadržaja bilo nekoliko slučajeva uvjetovanja financiranja lokalne produkcije. U lipnju 2022. godine nizozemska vlada predložila je da tvrtke koje u Nizozemskoj zarađuju više od 30 milijuna eura godišnje ulože 4,5% tog prihoda u lokalne filmove i TV serije.

Podijeli:

 

 

Vezane objave