Ona ista tvrtka, Tesla, kojoj su se smijali, proricali bankrot, prešišala je vrijednošću sve proizvođače automobila na svijetu. Dok ovo pišem, vrijednost Tesle na burzi je preko 224 milijarde dolara, a dionica je dotakla 1347 USD

Piše: Saša Cvetojević

Svi oni koji su ju shortali (prodavali unaprijed kako bi kupili i vratili kad padne i time zaradili) izgubili su grdni novac, a čini se da je uzlet dionice ovih dana ponovno rezultat i ”short squeeze” – postupka, kojim vjerovnici automatski zatvaraju pozicije ekipe koja se kladila na Teslin pad, što mogu učiniti jedino kupnjom po tržišnoj cijeni, čime dodatno guraju dionicu prema gore.

-- tekst se nastavlja nakon oglasa --

 

Rast je dodatno poguralo to što su i neki poznatiji analitičari počeli podizati svoje prognoze, pa je tako, u ponedjeljak, Joe Osha iz JMP Securitiesa podigao svoju očekivanu cijenu Tesle na 1.500 USD. Posebna zanimljivost, koja pokazuje kako volatilnost dionice, ali tako i nerazumijevanje čak i eminentnih burzovnih analitičara, jest da je najniža procjena s Wall Streeta samo 87 USD.

Prema toj vrijednosti, Tesla je ozbiljno prešišala, prema burzovnoj vrijednosti kompanije, ne samo sve proizvođače automobila na svijetu, uključivo i donedavno nedodirljivu Toyotu, nego i gigante za koje se donedavno mislilo da su neusporedivi prema vrijednosti s tamo nekim proizvođačem mlinaca na kotačima iz Kalifornije, poput ExxonMobilea.

Glavni razlozi rasta

No, glavni razlozi rasta napokon postaju fundamentalni. Kompanija je iskazala profit u nekoliko kvartala, dionica je na pragu uvrštenja u S&P index (čime će postati još traženija, jer će je indeksni fondovi uvrstiti u svoje portfelje, a postat će i meta onih manje rizičnih investitora), ali i posljednji kvartal pokazao je izuzetnu otpornost čak i na koronakrizu te nemire u SAD-u. Dok ostali proizvođači uglavnom iskazuju i 30% padove – Tesla je uspjela zadržati proizvodnju i isporuke te čak premašiti očekivanja Wall Streeta. Uspjela je povećati broj isporučenih vozila u odnosu na protekli kvartal, iako je glavna tvornica u Freemontu dio vremena bila potpuno zatvorena. Potražnja se, i u doba korone, čini prilično stabilnom.

No, sve to su, prema mojem mišljenju, samo trenutačno vidljive stvari. Ako se pokuša gledati u budućnost, možda će sve više ljudi uviđati da je usporedba Tesle i tradicionalnih proizvođača automobila besmislena. Zašto? Zato što je Tesli prodaja i servis automobila, samo jedan, ali nikako i najveći, budući izvor prihoda, i pogotovo dobiti. Tesla automobil prije svega je gadget koji će omogućiti kompaniji Tesla buduće ponavljajuće prihode. Danas proizvođač automobila živi većim dijelom od prodaje auta, servisa i nešto postprodajnih usluga. Tesla u sebi, već sada, ima hrpu potencijalnih dodatnih revenue streamova (generatora prihoda), i to onih koji nose MRR (mjesečne ponavljajuće prihode). Mreža Tesla Superchargera osigurava prihode od prodaje energije. U automobilima se, već sada, nalaze Spotify, TuneIn, Netflix, igraća konzola, spoj na 4G, integrirana navigacija koja pronalazi i predlaže hotele i restorane itd. Svaki od spomenutih potencijalni je izvor MRR-a, a ponavljajući prihodi glavni su diferencijator tehnoloških brzorastućih tvrtki od klasičnih “izgradi pa prodaj” kompanija.

Svjetski zanimljiv igrač

Kad imaš desetak ili stotinjak milijuna korisnika, postaješ svjetski zanimljiv igrač u svakom od tih područja. Spotify vrijedi sam oko 20 mlrd. USD. Dugo se šuška kako Tesla radi na svom servisu za streaming glazbe. Kad imaš svoje korisnike, i kad je tvoj proizvod integriran u vozilo (tko je probao Teslu, zna kako su servisi dobro integrirani, i nikakav Apple Car Play ili Google Android Auto tu trenutačno nema izgleda), a svaki drugi moraš spajati ili nešto oko njega prtljati – očito je da će se većina korisnika, prije ili kasnije, odlučiti na integrirano rješenje. Kad Tesla prođe nekoliko milijuna vozila na cestama, a to će se dogoditi za koju godinu (sad ih je već preko milijun, i broj rapidno raste), Tesla postaje sustav za prodaju glazbe, filmova, naručivanje hrane, izbor hotela i restorana, itd… Zvuči poznato? Koliko vrijede neki od takvih servisa, čak i ako nisu najveći?
Svaki od tih servisa, s milijunskim brojem korisnika, vrijedi stotine milijuna dolara, neki čak i milijarde.

No, tu priči nije kraj. Dugo se govori o bateriji u Teslinim automobilima, koja bi mogla biti izvor prihoda vlasnicima. Vehicle To Grid nešto je što se čini kao “next big thing” u bržem prihvaćanju električnih automobila. Baterija kapaciteta 100 kWh, u automobilu koji prosječno stoji 23 sata dnevno, može biti savršena za pohranu i predaju energije u mrežu. Bateriju možete puniti onda kada struje ima viška i kad je skoro besplatna, i vratiti u mrežu kad su vrhovi potrošnje, i kad je distributeri plaćaju skupo. Time dobivate nešto poput distribuirane elektrane, koja je tu kad mreži treba. Tehnologija je tu gotovo riješena, a legal dio priče također će se olabaviti kad korisnici masovnije dobiju tu mogućnost. Naravno, osim u Hrvatskoj, jer naši HERA-oji i HEP-eri to će dozvoliti velikim i ozbiljnim novim pravilnikom, negdje oko 3020. godine. Stoga investitori i entuzijasti očekuju skori Battery Day (odgođen za rujan), na kojem se očekuju vijesti za novu bateriju – veće gustoće i izdržljivosti. Tesla dugo najavljuje “million miles” motor i bateriju, a kad to i ostvare, stvari opet idu u novu dimenziju. Baterija veće izdržljivosti preduvjet je za Vehicle To Grid, jer bi se trenutačne baterije prečestim punjenjem i pražnjenjem više degradirale, čime bi se prihod od prodaje energije smanjio. Dodatno, takva disperzirana elektrana pomogla bi i okolišu, jer se većina distributera koristi baš velikim dizelskim agregatima u trenucima vršnih opterećenja.

Dodataka na automobilsku priču Tesla je mnogo. Teslin Solar i njihovi solarni paneli integrirani u krov. Tesline kućne baterije PowerWall i industrijska postrojenja PowerPack – rješavaju polako i probleme s pohranom energije i vršnim opterećenjima. PowerWall može vam pomoći smanjiti trošak instalirane snage, jer vam u kratkim vršnim opterećenjima može dati dodatnu snagu, a PowerPack to rješava za cijele gradove, i takvih velikih baterijskih instalacija sve je više po svijetu.

Mreža satelita koju lansira Space X mogla bi Teslinim vozilima omogućiti spajanje na Internet i time ga ubaciti u segment telekoma.

Boring Company, koja razvija tehnologiju bušenja tunela, i koja prebacuje i automobile pod zemlju, na nekim prototipovima tunela koristi baš Teslina vozila. Baciti TAS Golfa dizelaša u tunel pod zemljom prilično bi poskupilo sustave ventilacije, pa se električni automobili nameću i kao opcija za takve namjene.

Samo dio potencijala

Ovo je samo dio potencijala koji ja vidim, potencijala budućeg razvoja i potencijala budućih prihoda. Ne spominjem hrpu novih proizvoda (Roadster, Tesla Semi – kamion šleper, ono ruglo od CyberTrucka, itd.) akvizicije tvrtki koje razvijaju baterije i ostale tehnologije, te nedavne vijesti o iskoraku u neki mambo jambo health DNA printer business itd.

Ne spominjem ni Sveti gral autoindustrije – samovozeće sustave, gdje je Tesla daleko odmakla. Ako Tesla zaista dođe do autonomne vožnje, i to samo razine 4 – koja omogućuje potpunu autonomiju u idealnim uvjetima – samo ta tehnologija može podići vrijednost tvrtke toliko da se približi današnjim kraljevima burze – velikim tech tvrtkama. O postizanju razine 5, gdje auto više nema ni volan ni vozača, te gdje on može voziti za Uber dok vi spavate, te valuaciji koju bi Tesla postigla tada, suludo je i razmišljati. BTW, koji Uber, ako imaš podatke o svim vozilima, svim vlasnicima, sve lokacije vozila itd… onda Tesla postaje über Uber.

Sve zajedno, čini se da smo imali priliku živjeti u doba još jedne velike transformacije, nakon koje mnoge stvari nisu više iste.

U vrijeme kada sam ovo pisao, burza se zatvorila, i Tesla je porasla još 33 USD.

Naravno da ovo nije poziv na kupnju dionica, sâm sam ih panično prodao, plašeći se financijskog kraha tržišta. Srećom, ostavio sam si nešto sitno, i sad čekam da tržište padne i dokupim još. Financijska tržišta opasna su igra i nemojte se igrati onime što niste spremni izgubiti.

Podijeli:

 

 

Vezane objave