Brojni i inovativni fintech startupi osim što su klasične banke natjerale da „pobrišu prašinu“ sa svojem poslovanja nisu im stvarna konkurencija. Startupi ne mogu konkurirati svojim rješenjima velikim bankarskim grupacijama. “Stvarni konkurent sutra vjerojatno će biti GAFAM (Google, Apple, Facebook, Amazon i Microsoft) koji mogu uložiti znatne iznose novca u konkurenciju na tržištu”, rekao je nedavno šef francuske banke Societe Generale Frederic Oudea. Facebookov plan o pokretanju digitalne valute zaustavljen je u institucijama Sjednjenih Američkih Država no u Pekingu ozbiljno najavljuju nacionalnu digitalnu valutu pod državnom kontrolom.

Uz američki GAFAM konkurencija europskim bankama mogu biti i kineske Ant Group i Tencent. Naime, nedavno je Ant Group, koja ima jednu od dvije najveće kineske platforme za digitalna plaćanja Alipay, pokrenula IPO za prikupljanje čak 34 milijarde američkih dolara za svoje planove u financijskom sektoru. Namjeru je zaustavila kineska vlada. Alipay i Tencentov WeChatPay već su godinama nezaobilazan dio svakodnevnice Kineza. Tenscent je na osnovu popularne chat aplikacije razvio platformu za plaćanje. Dvije se kineske platforme za plaćanja zasnivaju na jednostavnoj i praktičnoj tehnologiji skeniranja QR kodova za novčane transakcije. Alipay ima mjesečno čak 731 milijun korisnika. Alipay i WeChatPay u posljednje su vrijeme i kreditne institucije. Alipay sada ostvaruje više prihoda od investicija i kredita nego od naknada za plaćanja.

Onemogućavanje Ant Group za prikupljanje novca za razvoj novih financijskih rješenja nije slučajan jer je nakon više od pet godina  priprema Narodna banka Kine (PBoC) počela je uvoditi svoju digitalnu valutu kroz tzv. pilot projekte. Naime, u južnom Shenzhenu, istočnom Suzhouu, srednjozapadnom Chengduu i sjevernom Xiong’anu, državni službenici i uposlenici državnih institucija primaju manji iznos svoje plaće u digitalnom renminbiju koji se može potrošiti u mnoštvu maloprodajnih prodavaonica i restorani. Renmibi ( u prijevodu na mandarinski kineski narodna valuta) je u stvari kineska nacionalna valuta dok je mnogo poznatiji juan u ostvari obračunska jedinica.

Za razliku od PBoC većina drugih nacionalnih banaka, prema istraživanju Banke za međunarodna poravnanja BIS s kraja prošle godine, 80 posto nacionalnih središnjih banaka u svijetu bavi nekim istraživanjem i razvojem digitalne valute, samo 10 posto pokrenule je određene pilot projekte, dok je 70 posto banaka neće izdati digitalne valute, čak ni u srednjem roku.. Pri tome je bitna i stvarna razlika snažne digitalizacije platnih transakcija u Kini što nije slučaj u drugim dijelovima svijeta.

PBoC teško da je jedinstven među središnjim bankama u radu na razvoju digitalne valute, ali je jedan od najnaprednijih.

Novčanice i kovanice u opticaju (postotak BDP-a), izvori: BIS i Yicai Global.

PBOC je dijelom motiviran brzim domaćim financijskim inovacijama koje su dovele do smanjene uporabe gotovine. Podaci BIS-a pokazuju da u SAD-u i eurozoni raste udio novčanica i kovanica u opticaju u BDP-u. Međutim, snažno pada u Kini, gdje potrošači napuštaju gotovinu za plaćanje putem mobitela.

Kina planira pokrenuti svoju digitalne valute tijekom Zimskih olimpijskih igara 2022. u Pekingu. Narodna banka Kine okupila je još 2014. godine istraživački i razvojni tim kako bi ispitala mogućnost digitalne valute koju podržava vlada. Nakon što je Facebook u lipnju 2019. godine objavio planove za svoju digitalnu valutu objavio da će ubrzati razvoj vlastite digitalne valute.

Podijeli:

 

Vezane objave