Pametni tramvaji izašli su na ulice Firence u sklopu eksperimenta projekta ELASTIC za poboljšanje mobilnosti i održivosti u tom talijanskom gradu ali i u europskim gradovima.

Ključni dio projekta ELASTIC, kojega financira Europska unija,  su sustavi koji bi pružili poboljšane informacije o lokaciji u stvarnom vremenu i otkrivanje opasnosti na koje može naići tramvaj u autonomnoj vožnji.

-- tekst se nastavlja nakon oglasa --

 

ključni dio opreme tramvaja u Firenci koji sudjeluju u projektu ELASTIC, Izvor: Canve

Mnoštvo opreme

Za sada su u upotrebi tri tramvaja opremljena senzorima, kamerama, inercijalnim mjernim jedinicama (IMU) – koje mjere brzinu i orijentaciju vozila – i LIDAR-om, koji mjeri blizinu određenog objekta.

Tri tramvajske stanice u Firenci u sklopu eksperimenta opremljene su uređajima za prikupljanje podataka, komunikaciju i računarstvo kako bi se osigurao protok točnih podataka. Cilj projekta je dati ranu naznaku kako bi pametni gradovi budućnosti mogli funkcionirati, sa središtem održivosti i smanjenja zagađenja.

Voditelj eksperimenta je koordinator projekta ELASTIC, viši istraživač u superračunalnom centru u Barceloni Eduard Quiñonesa. Eksperiment koji se odvija u Firenci radi na stvaranju takozvanih “pametnih zona”, kombinirajući podatke s tramvajskih linija, gradskih ulica i pješačkih prijelaza.

Nakon eksperimenta u Firenci projekt ELASTIC će ući u drugu fazu u kojem je cilj izraditi gradski pametni tramvajski sustav koji zna gdje su tramvaji, postoje li prepreke na liniji ili na stajalištima, te za praćenje kretanja ljudi i vozila.

arhitektonsku viziju autonomnog tramvaja za projekt ELASTIC konstruirao je Thales Italia, Izvor: Canve

“Postoje različiti računalni čvorovi koji se moraju koordinirati kako bi proizveli zajednički odgovor. To je izazov kojem se tehnologija treba pozabaviti. Nužno je imati [podatke] u stvarnom vremenu”, rekao je Quiñones.

ELASTIC želi smanjiti broj nesreća povezanih s tramvajem u Firenci za četvrtinu, poboljšati protok gradskog prometa za pet posto i smanjiti troškove održavanja transportnog sustava za 30 posto.

Obrada podataka u Barceloni

U suštini projekt ELASTIC bavi se inovativnom softverskom arhitekturom koja se temelji na konceptu prilagodljivosti s ciljem stvaranja tehnološke osnove za unapređenje sustava urbane mobilnosti kroz realizaciju koncepta autonomnog tramvaja.

Eksperiment u Firenci računalno koordinira superračunalni centar u Barceloni (BSC), uz potporu firentinskog željezničkog tramvaja GEST-a i ostalih partnera projekta ELASTIC. U Firenci se ustvari testira inovativna tehnologije koje je razvila tvrtka Thales Italia kako bi realizirala koncept autonomnog tramvaja.

Instalirani senzori na odabranom dijelu tramvajskih prometnica u Firenci ugrađeni su senzori koji omogućuju implementaciju dvije ključne funkcije za autonomiju vožnje tramvaja:
• NGAP (Autonomno pozicioniranje sljedeće generacije), inovativno pozicioniranje rješenje koje omogućava tramvaju da se lokalizira u okolnom okruženju, uz minimaliziranje broja senzora na zemlji
• ADAS (napredni sustav pomoći vozaču), koji implementira sustav upozorenja na sudar kako bi podržao vozača u otkrivanju i prepoznavanju prepreka oko tramvaja blizu pruge

NGAP sustav, prikazan na slici 2 dolje, omogućuje pozicioniranje sustava duž crte pomoću nekoliko senzora:
• Inercijalna mjerna jedinica (IMU), sofisticirani inercijski sustav zasnovan na tehnologiji mikroelektromehaničkih sustava (MEMS)
• radar za precizno izračunajte brzinu tramvaja
• GPS antena koja dobiva pseudo raspon podataka o položaju.

IMU mjeri ubrzanje i kutnu brzinu kroz akcelerometar i žiroskop MEMS senzore duž tri osi x, y i z. Radar je usmjeren prema tlu i u stanju je izračunati brzinu tramvaja.

jedan od ključnih dijelova autonomije tramvaja u eksperimentu je prepozvanje prepreka, Izvor: ELASTIC / BSC

Nadalje, algoritam za fuziju senzora SFA, razvijen od u Thalesovom istraživačkom laboratorija a radi na arhitekturi zasnovanoj na grafičkoj procesorskoj jedinici (GPU), kombinira sirove podatke dobivene od različitih senzora kako bi se postigao točan i siguran položaj vozila. Komunikacijski pristupnik koji je dio ELASTIC arhitekture zadužen je za slanje podataka i rezultata razrade na edge computing ili cloud computing.

Druga tehnologija koja omogućuje, sustav ADAS koristi radar, LIDAR i senzore kamere za otkrivanje, klasificiranje i praćenje objekata koji potencijalno mogu postati prepreke na putu tramvaja. Primijenjeno ADAS rješenje pretvara fizičke senzore u pametnu verziju pomoću specifičnih metoda, kao što je primjer duboke neuronske mreže (DNN) za kamere. Algoritam fuzije podataka, zasnovan na pristupu višeciljnog praćenja (MTT), prima podatke pametnih senzora, prati otkrivene objekte i vrši provjeru sudara.

autonomni tramvaji bi, kako se procjenjuje, trebali smanjiti broj nesreća za 30 posto, Izvor: ELASTIC / BSC

Osim toga, na tramvajima koji su uključeni u eksperiment implementirane su i brojne druge značajke, poput automatske kalibracije fotoaparata i homografije za dovođenje sirovih podataka u zajednički referentni sustav. Aktiviranje vizualnih i zvučnih alarma za upozoravanje vozača također se provodi kako bi se dovršilo rješenje. Konačno, kao u slučaju NGAP-a, izlazi sustava upozorenja na sudar šalju se putem LTE modema do središnje stanice, gdje se analiziraju i pohranjuju.

Podijeli:

 

 

Vezane objave