Najmoćnija raketa ikada napravljena poslala je NASA-inu svemirsku letjelicu Orion i ESA-in Europski servisni modul (ESM) na putovanje do Mjeseca i natrag. Orion je prva letjelica projekta Artemida, najznačajnijeg svemirskog projekta nakon Apola iz druge polovice šezdesetih i ranih sedamdesetih godina prošloga stoljeća kada je NASA ostvarila do sada, pola stoljeća kasnije, daleko najzahtjevniji svemirski projekt – slanje ljudi na Mjesec.

Naime, ovaj put u planu je projekta Artemida ponovno slanje astronauta na Zemljin prirodni satelit Mjesec ali i ambiciozno razmatranje planiranje putovanja letjelice s ljudskom posadom do Marsa. Ovaj put na Orionu, odnosno misiji Artemida I neće biti posade, a letjelicom će upravljati timovi sa Zemlje.

-- tekst se nastavlja nakon oglasa --

 

Umjetnikov dojam Oriona iznad Zemlje. Orion je sljedeća NASA-ina svemirska letjelica koja šalje astronaute u svemir. Dizajniran je za slanje astronauta dalje u svemir nego ikad prije, dalje od Mjeseca do asteroida, pa čak i Marsa. Kada se vrate na Zemlju, astronauti će ući u našu atmosferu pri brzinama većim od 32 000 km/h, ali će ih kapsula zaštititi i osigurati neravno ali sigurno slijetanje.

Uloga ESA

ESM osigurava sve osnovne potrebe astronauta, kao što su voda, kisik, dušik, kontrola temperature, ali i sam pogon najmoćnije svemirske letjelice. Time je ESA-ina uloga o projektu Artemida izuzetno značajna. Misija Artemida I trajati će 26 dana. Provest će oko tjedan dana kružeći oko Mjeseca, s Europskim servisnim modulom (ESM) koji pokreće svoja 33 motora kako bi letjelica ostala na kursu i bila u najboljem položaju za primanje sunčeve svjetlosti na četiri solarna niza duga 7 metara.

Europski servisni modul također održava svemirsku letjelicu ispravnom temperaturom i drži sve spremnike goriva za motore. U budućim misijama Artemide, Europski servisni modul isporučivat će zrak i vodu astronautima koji rade u modulu posade Oriona.

Orion je lansiran u 07:47 16. studenog po lokalnom vremenu iz NASA-inog svemirskog centra Kennedy na Floridi. Svemirska letjelica provela je dva sata kružeći oko Zemlje prije nego što je poletjela prema Mjesecu. Svemirska letjelica je u dobrom stanju i svi sustavi rade prema očekivanjima jer sada počinje svoje desetodnevno krstarenje prema našem prirodnom satelitu, objavili su iz NASA-e. Misija Artemida I završit ću spuštanjem u Tihi ocean, uz obalu Kalifornije, SAD. Europski servisni modul se odvaja i bezopasno izgara u atmosferi malo prije nego što Orionov modul za posadu padne.

Četvrta struktura europskog servisnog modula za pogon astronauta na NASA-inoj svemirskoj letjelici Orion do Mjeseca sada je dovršena. Strukturana lokaciji Thales Alenia Space u Torinu, Italija

Uz astronaute i Gataway

NASA-in Space Launch System je najmoćnija raketa ikada napravljena i dizajnirana je za svemirsku letjelicu Orion za prijevoz astronauta i modula Gateway na Mjesec. Gataway je planiran za stalni orbitalni let oko Mjesca, nešto slično kao svemirska stanica Mir za Zemlju. Njegova će uloga biti i u slijedećim misijama na Mjesec ali i kao međustanica za misije do Marsa.

Za testni let Artemide I a i za sljedeće tri svemirske letjelice iz istog programa već su u isporučeni ESM.ovi koji se rade u više od 20 tvrtki u deset europskih zemalja. Europske tvrtke su do sada umnogome radile na NASA-inim projektima teleskopa Hubble i Webb i satelita Sentinel-6 za promatranje Zemlje. Izgradnja europskog servisnog modula Oriona za Artemidu I započela je još 2013. godine. ESM ima 11 km žica, 33 motora, četiri spremnika za više od 8.000 litara goriva, vode i zraka za astronaute i x-wing solarne baterije od sedam metara koje daju dovoljno električne energije ekvivalentno za napajanje dva kućanstva. Ključni europski sudionici izgradnje ESM su ESA-in glavni tehnički centar ESTEC u Nizozemskoj koji je na raspolaganju kako bi pružilo stručnost i detaljno znanje o europskom servisnom modulu glavnoj kontroli misije u NASA-inom svemirskom centru Johnson u Houstonu, SAD, Thales Alenia Space u Torinu, Italija, Airbusova ‘čista’ soba u Bremenu u Njemačkoj gdje inženjeri dovršavaju integraciju i provode završna ispitivanja ESM-a, Erasmus Support Facility (ESF), višenamjenskom kontrolnom centru koji podržava korisnike iz Europske robotske ruke Međunarodne svemirske postaje, ESA-inog modula svemirske postaje Columbus i timove za odnose s javnošću…

Tri ESM-a su isporučena NASA-i, četvrti ESM se će služiti za slanje elementa Gatawaya za orbitu oko Mjeseca

ESA-in modul za ljudsku posadu

“U nadolazećim godinama vidjet ćemo lansiranje europskih modula za izgradnju međunarodnog lunarnog Gatewaya i ESA-ine astronaute koji će otići dalje od Zemlje nego ikad prije, s Europljaninom na Mjesecu do kraja desetljeća”, rekao je ESA-in direktor za ljudska i robotska istraživanja David Parker.

Četvrti europski servisni modul dio je misije Artemida IV koja će započeti isporuku elemenata Gatewaya, odnosno ispostave smještene u Mjesečevoj orbiti, s planiranom ljudskom posadom. Gataway uključuje modul International Habitat, ili I-Hab, koji je izgradio Thales Alenia za ESA. To je modul pod tlakom koji će osigurati boravišne prostore za astronaute koji posjećuju Gateway i uključivati ​​višestruke priključke za pristajanje vozila, kao i druge module.

elementi Oriona vrhunac su tehnoloških dostignuća, u projektu sudjeluje više od 20 tvrtki iz 10 europskih zemalja

(foto i ilustracije NASA/ESA/ATG Medialab, Thales Alenia Space)

Podijeli:

 

 

Vezane objave