Daniel Döderlein, osnivač i izvršni direktor norveške tvrtke Auka

Samo 18% hrvatskih bankara, ispitanih u istraživanju koje je za Auku, tvrtku koja nudi white label rješenje plaćanja za korisnike i trgovce, provela britanska analitička kuća LM Research, vjeruje da su njihovi postojeći digitalni kanali dovoljno dobri da se mogu oduprijeti konkurenciji u vidu trećih strana – uključujući fintech tvrtke, tehnološke gigante i druge banke.

Kada se taj podatak usporedi sa svim ispitanim regijama, radi se o ispodprosječnom rezultatu jer inače 23% bankara vjeruje kako će su postojeći digitalni kanali dovoljno dobri da izdrže napad konkurencije. Istovremeno, četvrtina hrvatskih bankara (25%) vjeruje kako su vanjske prijetnje, poput Googlea, Amazona, Facebooka i Applea, značajne, te kako bi te tvrtke mogle uistinu i preuzeti ulogu banaka u sljedećih pet godina.

Ta općenito niska razina uvjerenosti u to da banke mogu ostati kompetitivne u sukobu s velikim igračima koji će ući u sektor s pozicija izvan bankarske industrije, a koja prevladava u svim zemljama koje su bile uključene u istraživanje, pokazuje kako banke nisu spremne suočiti se s konkurencijom na području mobilnih plaćanja, posebice u kontekstu europske direktive PSD2 koja će se u cijelosti primjenjivati od 2019. godine te koja će omogućiti potpuno otvaranje tržišta financijskih usluga širom Europske unije.

Već sada postoji visoka razina nesigurnosti u kvalitetu postojećih digitalnih kanala: 53% bankara u Hrvatskoj jednostavno ne zna ili nije sigurno hoće li se moći oduprijeti novim igračima.

Tko će biti dominantan igrač na području mobilnih plaćanja u Hrvatskoj?

„Ne postoji dominantan sustav mobilnog plaćanja na hrvatskom tržištu. Slično kao što se to dogodilo u Skandinaviji, veliki servisi poput Apple Paya i Google Paya nisu još dostupni u Hrvatskoj. Međutim, bankarski je sustav snažan, a pametni telefoni prevladavaju među korisnicima, što bankama stvara brojne prilike da same predstave svoje sustave mobilnog plaćanja.

„Kada PSD2 bude u potpunosti implementiran pred kraj sljedeće godine, banke će morati otvoriti svoje sustave trećim stranama. Hrvatskim bankama želimo pomoći da iskoriste ovo malo preostalog vremena kako bi brzo razvile i tržištu predstavile svoje vlastite sustave mobilnog plaćanja. Odgovor na pitanje tko će biti pobjednik na tržištu mobilnog plaćanja prilično je jednostavan – to može i treba biti neka banka, ali na tome moraju početi raditi odmah”, rekao je osnivač i izvršni direktor norveške tvrtke Auka Daniel Döderlein.

Europske banke su u velikoj mjeri zaštićene od konkurencije, ali takvo će stanje potrajati samo do rujna 2019. kada će morati otvoriti pristup svojim sustavima. To znači da banke imaju priliku stvoriti i korisnicima predstaviti vlastite sustave mobilnog plaćanja te se na taj način oduprijeti ulasku konkurencije u bankarski sektor. To je važno budući da su snažne veze koje se temelje na plaćanju zapravo ključne u odnosu banka/korisnik – 40% hrvatskih bankara u istraživanju je izjavilo kako im je izuzetno važno održati ovu interakciju u pogledu plaćanja s korisnicima te da baš zato žele predstaviti nove mobilne aplikacije za plaćanje, poput mobilnih novčanika.

Banke nisu sigurne hoće li doći do fundamentalnih promjena u sektoru

Istovremeno, samo 30% ispitanih hrvatskih bankara vjeruje da će se njihova banka morati promijeniti želi li ostati relevantnom.

Hrvatski bankari također su nešto konzervativniji kada se govori o fundamentalnim promjenama u bankarskom sektoru: manje od trećine (31%) vjeruje da će do temeljitih promjena doći u sljedećih pet godina, dok je prosjek u svim zemljama gdje je istraživanje provedeno 35%.

Istraživanje koje je provela tvrtka LM Research za Auku također je pokazalo da:

– 34% bankara u Hrvatskoj očekuje kako će im prihod od kartičnih plaćanja pasti nakon primjene PSD2 direktive jer će korisnike pridobiti sustavi mobilnog plaćanja;

– 90% banaka u Hrvatskoj izjavilo je kako već imaju plan za usklađivanje s PSD2 direktivom – to je, zapravo, najviši rezultat u svim ispitanim zemljama (prosjek iznosi 82 posto). Međutim, – 34% ispitanih još uvijek istražuje opcije kako će se uopće uskladiti;

Nešto više od trećine hrvatskih bankara (36%) osobno je zabrinuto zbog učinaka koje će PSD2 imati na njihovu banku – 64% bankara uopće se ne brine. Ovo je najviši rezultat u svim zemljama; u prosjeku je 58 posto bankara izjavljivalo da se uopće ne brine.

“Banke ne bi trebale biti opuštene jer će PSD2 stvoriti prilike trećim stranama da uđu u financijski sektor. Mobilna plaćanja termin su koji ne podrazumijeva samo korištenje mobilnog telefona umjesto kartice. Sustavi koje nude tehnološki giganti poput Applea i Googlea nisu posebice fleksibilni – vezani su uz jednu platformu. Ako se banke odluče za implementaciju tih sustava, neće doći do novih korisnika, a korisnici kartica samo će nastaviti koristiti svoje postojeće kartice. Osim toga, prilikom implementacije tih sustava potrebna su znatna ulaganja i u novu terminalnu opremu na prodajnim mjestima”, objašnjava Döderlein.

Iskustvo Auke u trima skandinavskim zemljama – platforma MobilePay u Danskoj, Swish u Švedskoj i Vipp u Norveškoj – pokazalo je da fleksibilni sustavi koji nisu vezani uz pojedinu platformu i koji mogu raditi s bilo kojom vrstom plaćanja uistinu mogu biti uspješni. Ta tri rješenja postigla su tržišnu zastupljenost od 65% ukupne populacije u Skandinaviji.

Sustavi mobilnog plaćanja imaju potencijala u Hrvatskoj

Još uvijek ne postoji jasan pobjednik ili vodeće rješenje kada se govori o mobilnim plaćanjima u Hrvatskoj. Iako istraživanje koje je provela britanska analitička kuća LM Research za Auku, pokazuje kako značajan udio hrvatskih bankara očekuje da će se tijekom sljedećih pet godina dogoditi velike promjene u bankarskom sektoru, vodeća platforma na području mobilnih plaćanja i dalje ne postoji.

Međutim, preduvjeti za uvođenje mobilnih plaćanja u Hrvatskoj već postoje: mobilni širokopojasni internet dostupan je širom zemlje a pametni telefoni prevladavaju kod korisnika. Tržište financijskih usluga posve će se otvoriti širom EU pred kraj sljedeće godine te će omogućiti tvrtkama koje dosad nisu nudile bankarske usluge da ih ponude građanima. Imaju li banke u Hrvatskoj razloga brinuti se zbog mogućeg dolaska tehnoloških giganata koji bi mogli preuzeti njihovo poslovanje s građanima?

O tim i ostalim faktorima koji će utjecati na razvoj tržišta mobilnih plaćanja u Hrvatskoj razgovaralo se na panelu u Zagrebu koji je organizirala norveška tvrtka Auka, jedna od najbrže rastućih tvrtki u području financijskih tehnologija. Predstavnici hrvatskih banaka, financijski stručnjaci i predstavnici tehnoloških tvrtki koje rade s financijskim sektorom raspravljali su o izazovima koji okružuju temu razvoja sustava mobilnih plaćanja i digitalnih bankarskih usluga.

Na panelu su sudjelovali direktor transakcijskog bankarstva i izvršni direktor operativnih poslova Addiko banke Dalibor Kurtović, glavni direktor operacija u Infinumu Nikola Kapraljević, suosnivač i član upravnog odbora Microblinka Izet Ždralović, voditeljica globalne prodaje u Auki Sara Rasmussen, te osnivač i izvršni direktor Auke Daniel Döderlein. Posebnu prezentaciju o stanju tehnoloških promjena i nadolazećim trendovima održao je poduzetnik Ivo Špigel.

“S obzirom na sve preduvjete koji su u Hrvatskoj uspostavljeni, vrlo je izgledno da će sustavi mobilnih plaćanja biti vrlo uspješni. Banke u skandinavskim zemljama predstavile su vlastite sustave mobilnog plaćanja a i sustavi poput AliPaya u Kini izuzetno su uspješni; naime, mobilno se plaćanje, kao usluga, koristi mnogo više i češće od mobilnog bankarstva, i to svaki puta kada želimo nešto platiti što bismo inače platili karticom ili u gotovini. Banke koje su uvele uspješne sustave mobilnog plaćanja u početku su bile vrlo hrabre i to je rezultiralo uspjehom”, rekao je Daniel Döderlein.

“Iako mnogi korisnici još uvijek šalju gotovinu svojim prijateljima, za banke postoji velik potencijal upravo u razvoju raznih vrsta proizvoda vezanih uz mobilna plaćanja. Već surađujemo s određenim fintech tvrtkama i planiramo još više širiti tu suradnju u izradi inovativnih, kreativnih rješenja. Siguran sam da su naši korisnici spremni za uvođenje sustava mobilnih plaćanja. Kritična masa već postoji, posebice među mlađom generacijom koja očekuje rješenja za mobilna plaćanja i njihovo što ranije uvođenje”, rekao je Dalibor Kurtović iz Addiko banke.

“Korištenje mobilnog bankarstva je u porastu u Hrvatskoj ali ne radi se o sustavima mobilnih plaćanja na način na kojih ih definira Auka i na način na koji su postigli uspjeh u drugim zemljama poput Skandinavije i Kine. Ovo je pravo vrijeme za razgovor upravo o tim temama. U posljednje vrijeme primjećujem mnogo potencijala u vidu kreativnog razmišljanja kod banaka – banke postaju hrabrije, predstavljaju nove brendove i usluge, mijenjaju filozofiju svojeg poslovanja i proizvoda. PSD2 je također velika prilika i za sve banke jer otvara mnoge potencijale njima samima”, naglasio je Izet Ždralović  iz Microblinka.

“Tijekom posljednjih nekoliko godina situacija u Hrvatskoj mijenjala se vrlo brzo. Banke sve više razmišljaju o digitalnim uslugama i vjerujem da ćemo vidjeti značajne promjene na tržištu; one moraju odlučiti kako se žele pozicionirati i žele li pružati samo infrastrukturu ili i usluge koje počivaju na toj infrastrukturi, poput usluga plaćanja”, rekao je Nikola Kapraljević  iz Infinuma.

“Cijelo društvo ostvaruje značajne prednosti kada se prigrli digitalna ekonomija te, posebice, kada digitalno bankarstvo i mobilna plaćanja prevladaju. Gotovinu je lako izgubiti, ona doprinosi sivoj ekonomiji i nudi manju razinu sigurnosti, te je također i manje praktična turistima koji dolaze u zemlju. Digitalna su plaćanja sigurnija i, kao što smo vidjeli u Skandinaviji, građanima daju višu razinu kontrole nad vlastitim financijama”, zaključio je Daniel Döderlein.

 

Podijeli: