U proteklih sedam godina tvrtke u Bruxellesu ponovno su znatno povećale svoje izdatke za lobiranje, navodi Corporate Europe Observatory (CEO). CEO prati službene podatke Registra transparentnosti EU o lobiranju u institucijama Europske unije te ih analizira prema podacima o troškovima za lobiranje, broju lobista… Podaci i analize objavljuju se na portalu LobbyFacts od 2014. godine.

50 tvrtki s najvećim proračunom za lobiranje troši za trećinu više nego što je trošio 2015. godine, odnosno ukupno 120 milijuna eura. U 2015. godini to je bilo oko 90 milijuna eura

deset najvećih lobista u EU po troškovima, rujan 2015. godine, izvor LobbyFact.eu

Big tech najveći lobisti

Veliki “pridošlica” među 50 najvećih tvrtki s najvećim ulaganjima u lobiranje je tehnološka industrija. Apple se, primjerice, 2015. godine po izdvajanju za lobiranje u EU nije bio ni u prvih 50, a sada je lobist s trećim najvećim proračunom. U odnosu na 2015. godinu šesterostruko je povećao potrošnju na lobiranje, s 750.000 eura na 6,5 ​​milijuna eura. Meta je u isto vrijeme također povećala svoj proračun za lobiranje s 450.000 eura na 6 milijuna eura. Tehnološka industrija svojim je lobiranjem nastojala smanjiti utjecaj europskih regulatora na njihovo poslovanje, počevši od Uredbe o zaštiti podataka (GDPR) i posljednjih godina sa Zakonom o digitalnim tržištima i digitalnim uslugama.

-- tekst se nastavlja nakon oglasa --

 

Nekada su najveći lobisti u Bruxellesu bile energetske kompanije, no, sada među prvih deset lobista samo su dvije energetske kompanije, Exxon i Shell.

Istraživanje koje je proveo Corporate Europe Observatory o lobistima digitalne industrije otkrilo je da je oko tri četvrtine EU lobista koji radi za Google i Metu (bivši Facebook) bilo ranije zaposleno u EU institucijama ili u institucijama članica EU. U 13 slučajeva taj prelazak iz politike u lobistički posao Google ili Mete dogodio se u roku od dvije godine, u nekim slučajevima čak i u roku od nekoliko mjeseci od prestanka njihovih EU dužnosti.

LobbyFacts nastoji saznati koji lobistički akter zapravo zapošljava koju lobističku agenciju? Tko je rješavao pojedinu zakonsku inicijativu? te tko je već bio u registru – ali je iz njega izbrisan?

10 najvećih lobista u EU po troškovima, rujan 2022., izvor LobbyFact.eu

Netransparentni podaci Registra

Kako se navodi na LobyFactu Registar transparentnosti EU ima veliki broj nelogičnih unosa koji često ne otkrivaju pravu prirodu lobiranja. Na primjer, za najveće troškove za lobiranje po tvrtkama, većim od 10 milijuna eura, navodi se 14 tvrtki ali te tvrtke imali su vrlo mali broj lobističkih sastanaka s dužnosnicima EU, a ne navode se niti lobisti koji rade za te tvrtke.

Da u institucijama EU vrlo dobro znaju regulirati lobiranje kada to žele pokazuje se na primjeru što je nakon ruske agresije na Ukrajinu i sankcija EU-a uvedenih Rusiji onemogućen rad lobista iz te zemlje, vrlo brzo su suspendirani i uklonjeni iz registra EU lobista.

Tek nedavno, i to na traženje iz Corporate Europe Observatory, Registar transparentnosti EU počeo je razlikovati “komercijalne” (koji slijede vlastite interese ili interese svojih članova ili kupaca) i “nekomercijalne” lobiste (koji slijede društvene interese), ali u CEO nisu zadovoljni učinjenim razvrstavanjem jer tvrde kako su pronašli skoro 400 nepravilno razvrstanih lobista.

Prikriveno lobiranje

U zadnje su vrijeme porasli troškovi lobiranja ne samo tvrtki nego i nevladinih organizacija. 50 nevladinih organizacija s najvećim proračunom za lobiranje 2015. godine imalo je troškove lobiranja od 33 milijuna eura, a u 2022. godini ti su troškovi 74 milijuna eura. U Corporate Europe Observatory  smatraju kako velike tvrtke sve više prikriveno lobiraju preko nevladinih organizacija koje za takve usluge izdašno financiraju. No, i dalje je lobiranje preko nevladinih organizacija 40 posto manje od troškova lobiranja tvrtki. Tvrtke i dalje dominiraju prema lobističkim sastancima u Bruxellesu. Od početka 2015. godine imale su 3.266 lobističkih sastanaka s visokim predstavnicima Europske komisije, dok su nevladine organizacije imale 1.867 sastanaka.

Podijeli:

 

 

Vezane objave