Europski parlament odlučio je zaustaviti diskriminaciju korisnika kako bi svi građani jednako imali korist od jedinstvenog digitalnog tržišta. Zastupnici Europskog parlamenta su stoga u utorak, 6. veljače, glasali za uredbu da se zaustavi geoblokiranje koja će se od kraja 2018. primjenjivati na:

  • fizičku robu, kao što je pokućstvo ili elektronika,
  • online usluge kao što su cloud računarstvo ili usluge smještaja i održavanja internetske stranice,
  • prodaju ulaznica za primjerice, festivale, koncerte.

U skladu s novim pravilima, potrošači će moći odabrati s koje internetske stranice žele kupovati robu ili usluge, a da ih se pritom ne blokira ili automatski preusmjeri na drugu internetsku stranicu na temelju države iz koje dolaze, boravišta ili lokacije.

Trgovci će morati jednako postupati prema online kupcima iz druge zemlje EU-a i lokalnim kupcima, tj. omogućiti im pristup istim cijenama ili uvjetima prodaje za proizvode i usluge za koje je ukinuto geoblokiranje.

Također će biti zabranjeno različito tretiranje kupaca na temelju mjesta izdavanja kreditne kartice. Trgovci i dalje ostaju slobodni prihvatiti sredstvo plaćanja koji oni žele, ali ne smiju diskriminirati unutar određene kartice specifičnog platnog brenda.

Kada netko želi kupiti nešto s na primjer francuske web trgovine, ali odabirom željenog predmeta bez pitanja biva preusmjeren na lokalnu verziju stranice gdje ta roba nije niti dostupna, radi se o preusmjeravanju na temelju lokacije (tzv. country redirect) i jednoj od težih prepreka razvoju internetske trgovine.

Digitalni sadržaj zaštićen autorskim pravima, kao što su e-knjige, glazba ili online igre, zasad neće biti obuhvaćeni novim pravilima. Ipak, pregovarači Europskog parlamentra uspjeli su u zakon unijeti „revizijsku klauzulu”, koja zahtijeva od Europske komisije da u roku od dvije godine procijeni može li se zabrana geoblokiranja proširiti i na zaj sadržaj. Audiovizualni i prometni sektor također su isključeni iz primjene ove Uredbe.

Europski parlament i Vijeće provizorno su se složili oko Uredbe o geografskom blokiranju 20. studenog 2017. godine. Vijeće sada treba i službeno odobriti Uredbu. Uredba će se početi primjenjivati devet mjeseci nakon objave u Službenom listu Europske unije, što znači do kraja 2018.

Prema nalazima studije Mystery shopping, koju je provela Europska komisija, 63% web stranica ne dopušta kupcima kupnju iz druge zemlje EU-a. Što se tiče materijalne robe geoblokiranje je najizraženije za električne kućanske aparate (86%), dok u sektoru usluga to su online rezervacije sportskih događanja (40%).

Korisnici EU-a pokazuju sve veću potražnju za prekograničnom online kupovinom. U posljednjih deset godina udio europskih online kupaca  gotovo se udvostručio.

Podijeli: