Europska komisija je 21. ožujka predložila nova pravila kako bi se osiguralo da se aktivnosti digitalnih poduzeća u EU-u oporezuju na pravedan način prilagođen njihovom rastu. Mjere bi omogućile da EU postane svjetskim predvodnikom u osmišljavanju poreznih zakona prilagođenih modernom gospodarstvu i digitalnom dobu.

Nedavni procvat digitalnih poduzeća, poput društvenih mreža, kolaborativnih platformi i pružatelja internetskih sadržaja, znatno je doprinio gospodarskom rastu u EU-u. Međutim, sadašnji porezni propisi nisu osmišljeni imajući na umu poduzeća koja djeluju na svjetskoj razini, koja su virtualna ili koja imaju malu fizičku prisutnost ili je uopće nemaju. Promjena je drastična: sada je 9 od 20 najboljih svjetskih poduzeća prema tržišnoj kapitalizaciji digitalno, a prije 10 godina od 20 poduzeća jedno je bilo digitalno. Najveći je izazov iskoristiti taj trend na najbolji mogući način, a da se pritom osigura da i digitalna poduzeća pravedno doprinesu svojim udjelom u porezu. U suprotnom, postoji stvarni rizik za javni prihod države članice: digitalna poduzeća sada imaju prosječnu efektivnu poreznu stopu upola manju od tradicionalnog gospodarstva u EU-u.

Do prijedloga EK došlo jer države članice traže dugotrajna rješenja za osiguranje pravednog udjela poreznih prihoda od internetskih aktivnosti, na što su hitno pozvali čelnici EU-a u listopadu 2017. godine. Dobit od unosnih aktivnosti, poput prodaje podataka i sadržaja koje su izradili korisnici, nije obuhvaćena važećim poreznim propisima. Države članice sad počinju tražiti brza, jednostrana rješenja za oporezivanje digitalnih aktivnosti, što dovodi do pravnih zamki i porezne nesigurnosti za poduzeća. Jedino se usklađenim pristupom može osigurati da se digitalno gospodarstvo oporezuje na pravedan i održiv način koji je prilagođen rastu.

Dva odvojena zakonodavna prijedloga koja je EK podnijela dovest će do pravednijeg oporezivanja digitalnih aktivnosti u EU-u:

–         Prvom se inicijativom nastoje poboljšati pravila o porezu na dobit tako da se dobit registrira i oporezuje ondje gdje poduzeća imaju znatnu interakciju s korisnicima putem digitalnih kanala. To je EK najprihvatljivije dugoročno rješenje.

–         Drugi je prijedlog odgovor na poziv nekoliko država članica da se osmisli privremeno oporezivanje koje bi obuhvatilo glavne digitalne aktivnosti koje se sada u EU-u uopće ne oporezuju.

Tim se paketom utvrđuje usklađen pristup EU-a sustavu digitalnog oporezivanja kojim se podupire jedinstveno digitalno tržište te će taj paket biti obuhvaćen međunarodnim raspravama u cilju rješavanja tog pitanja na svjetskoj razini.

Podijeli: