Combisov glavni posao je korisniku dati digitalnu platformu na kojoj će što jednostavnije i što učinkovitije raditi ono što mu je posao

Razgovarao: Zvonko Pavić

Tvoj povratak u Combis, na vodeći položaj, člana Uprave i glavnog direktora tvrtke, mogli bismo opisati i kao svojevrsni povratak u budućnost – tvoji najveći uspjesi u Combisu odveli su te u HT, a sad, možemo li reći da su te tvoji uspjesi u HT-u vratili u Combis kako bi tvrtki osmislio slijedeće razdoblje poslovanja?

Krenut ću od iskustva u HT-u, za što moram reći da je bilo i zanimljivo i inspirativno. HT je velik poslovni sustav – najveći u Hrvatskoj. Kako prema broju korisnika – više od dva milijuna, kako prema broju poslovnih partnera – kojih je na tisuće, tako i prema načinu rada.

HT je pogon koji radi non-stop: 24 sata dnevno, sedam dana tjedno, i 365 dana u godini. Što se tiče povratka u Combis, prednost mi je svakako činjenica da sam prije prelaska u Hrvatski Telekom u tvrtki radio trinaest godina, tako da poznajem većinu ljudi. No, ono što je najvažnije – Combis je i danas tim koji može isporučiti najzahtjevnija rješenja. Drugim riječima, znam gdje dolazim i, ono najbitnije, znam da je ta ekipa sposobna za velike stvari, što je temelj za uspješnu realizaciju svih planova.

Što Combis danas čini relevantnijom tvrtkom nego, recimo, prije pola godine?

Kao što sam već rekao – Combis je, prije svega, tim. Ekipa koja se sastoji od 400 ljudi koji, zajedno, imaju gotovo tisuću certifikata. To su kompetencije kojima se malo koja tvrtka u Hrvatskoj može pohvaliti. Uz to, mi smo iskusno poduzeće. Na tržištu smo trideset godina. Odradili smo više od tisuću projekata, a ekspertiza zaposlenika obuhvaća proizvode i usluge više od sedamdeset dobavljača raznih, suvremenih tehnologija.

Mi možemo odraditi – a to mislim doslovno – svaki projekt. Ta širina vrijednost je koja je na našem tržištu gotovo unikatna. Combis korisnicima daje dosljednost i kvalitetu, obećanje da će izvršiti dogovoreni posao, bez obzira na njegovu kompleksnost. Naš je fokus u promise-to-deliver konceptu, kako u pogledu kompetencija i tehnologija, tako i u pogledu resursa. Uz to, lani smo stavili još veći naglasak na usavršavanje naših ekspertnih timova, što je rezultiralo i brojnim nagradama i priznanjima, kao što su Oracle Specialization nagrada za Virtualized Core Network Systems, Cisco Services Partner of the Year i Cisco Collaboration Partner of the Year. Imamo snagu brojeva koju se ne može zanemariti.

Dva smjera

Combis je integrator i proizvođač raznovrsnih tehnoloških rješenja – kako ih odabirete i kako ih stvarate?

U svakom razdoblju, posebno u našoj tehnološkoj industriji koja se brzo mijenja, postoji rješenje za koje će svaka kompanija reći da se time bavi. Primjerice, danas je digitalizacija ono o čemu svi govore. Prije toga to je bilo računalstvo u oblaku (cloud), sutra će to najvjerojatnije biti umjetna inteligencija. Combis u tome nije iznimka. I mi se bavimo gotovo svim tehnologijama kojima se bavi cjelokupna informatička industrija. Međutim, kad govorimo o rješenjima i o tome kako Combis vidi IT industriju i put u budućnost, rekao bih da postoje samo dva glavna smjera. Prvi smjer je apstrakcija multi-cloud infrastrukture.

O čemu je tu riječ? Pa o tome da se danas više ne oslanjamo samo na jednu infrastrukturu – imamo infrastrukturu u vlasništvu korisnika, infrastrukturu u vlasništvu operatera – bilo svjetskih ili domaćih, infrastrukturu kod nekog trećeg. Ono što je nekad bilo jednostavno, danas je vrlo složeno. Naša zadaća je da tu složenost infrastrukture i drugih tehnologija nekako ”sakrijemo” od korisnika. Naš je posao korisniku dati platformu na kojoj će što jednostavnije i što efikasnije raditi ono što mu je posao. Ili, da se vratimo na danas često ponavljanu riječ: Naš je posao korisniku dati sve što mu je potrebno za njegovu digitalizaciju. Drugi smjer je upravo ta digitalizacija – digitalna transformacija. Ljudi se mijenjaju, imaju drukčije zahtjeve, poslovanje se mijenja, a sve to zajedno dovodi do digitalne transformacije samog radnog mjesta, ali i poslovnih aplikacija koje se koriste i mijenjaju sukladno zahtjevima korisnika i procesa.

Kako Combis stoji u tome? Interno – kako se digitalizirate i inovirate, i kako digitalizaciju koristite kao “polugu” za rješavanje problema korisnika?

Digitalizacija je nužnost. I istodobno, svi imaju problema s digitalizacijom. Svima je to izazov. Ključno je shvaćanje (poslovnog) problema koji trebamo riješiti – svaka tvrtka, svaka industrija, svako društvo mora prepoznati svoje ključne promjene. Tehnološki dio je onaj u kojem IT industrija lako može pomoći. Combis se u posljednjih godinu i nešto više dana bavi digitalizacijom svih internih poslovnih procesa. Primjer naših inovacija je i Digital Workplace – Combisova vizija suradnje i komunikacije zaposlenika unutar kompanija, s naglaskom na mobilnost, jednostavnost korištenja i sigurnost podataka. Kreirali smo savršen alat za realizaciju nove kompanijske kulture, u kojoj se ne troši vrijeme na ono što tehnologija može učiniti umjesto nas, u kojoj je nevažno odakle radimo, kada radimo i na kojem uređaju radimo. Cilj je da se svaki posao može odraditi neovisno o lokaciji, preko mobilnih platformi.

EMA, ARA i automatizacija

Ono što je u tome neka naša posebnost, to su naša vlastita digitalizacijska rješenja, kao što su EMA (Enterprise Mobility Administration) i ARA (Automated Remote Access). To su rješenja koja su plod našeg rada i naše kreativnosti. Kombiniraju više tehnologija i sastoje se od većeg broja proizvoda i usluga kako bi zajedno dali određenu funkcionalnost. Combis ARA sustav je za siguran udaljeni pristup automatiziranoj administraciji poslovnog sustava. Danas je možda relevantniji nego ikad, zbog situacije s koronavirusom, jer zaposlenicima omogućuje da rade od kuće i tako smanje rizik od obolijevanja od te bolesti.

Combis EMA rješenje je sljedeće generacije, koje služi za upravljanje mobilnim uređajima iz oblaka; kako imamo daleko najveće iskustvo u Hrvatskoj, kad je riječ o upravljanju mobilnim uređajima (Mobile Device Managementu), iza sebe brojne projekte i tisuće korisnika, dizajnirali smo rješenje koje obuhvaća najtraženije mogućnosti iz oblaka. EMA omogućuje siguran pristup i dijeljenje poslovnih aplikacija i sadržaja, odvaja privatne od poslovnih podataka na istom uređaju, enkriptira uređaje, dopušta korištenje privatnih uređaja u poslovne svrhe (BYOD – Bring Your Own Device), detektira non-compliant uređaje i dostupna je iz oblaka 24/7. Kad sve to podignemo na jednu višu i složeniju razinu, Combis, zajedno s HT-om, radi na sustavu za automatizaciju zadaća koje se stalno ponavljaju. Hrvatski Telekom je sustav s više od pet tisuća zaposlenih, u kojem Combis sada radi na automatizaciji mnogih procesa koje HT svakodnevno koristi u svom poslovanju. Tako stječemo kompetencije unutar naše (Deutsche Telekom) grupe kompanija, koje nakon toga primjenjujemo kod brojnih korisnika na čitavom tržištu.

Ilustriraj nam primjerom neku od tih digitalnih inovacija u Combisu – nešto na što ste posebno ponosni?

Vjerujem da je rješenje ARA baš dobar primjer za to. To je bio projekt koji smo pokrenuli tako da smo stipendirali studente Fakulteta elektrotehnike i računarstva, koje smo dodatno obučili i educirali, a oni su nam uzvratili tako da su primijenili svoje znanje i naše resurse i razvili ARA proizvod, doslovno od nule. To je, ujedno, i dobar primjer onoga što Combis radi stalno, svih trideset godina – u smislu stvaranja kompetentnih kadrova koji su onda u stanju stvoriti inovativna rješenja za krajnjeg korisnika. Combis ARA (Automated Remote Access) rješenje je koje je osmišljeno kako bi se tvrtkama olakšao prolaz kroz džunglu administracije te pojednostavila procedura udaljenog pristupa i akcija koje se događaju unutar tog procesa. To rješenje obuhvaća cijeli Combisov know-how u ovom području, na što smo svi ponosni.

Širina tehnoloških opcija

Ako se dobro sjećam, mislim da si baš ti pokrenuo projekt “internih startupa” unutar Combisa, prije dosta godina?

Jesam. I nastavit ćemo s time i dalje. Želimo stvarati nova rješenja. Želimo proizvoditi rješenja i usluge koje trebaju našim korisnicima, a ne samo implementirati tuđa rješenja. Inoviranje rješenja je proces koji je u Combisu danas dobro uhodan, i koji se ne smije zaustaviti. Svako vrijeme traži svoja rješenja, svaki stadij poslovanja traži svoje rješenje, svaka industrija ima potrebu za nekim samo njima prilagođenim rješenjima.

Što se tiče “internih startupa”, u Combisu to više ne radimo tako. Imamo neke proizvodne linije koje razvijaju određene skupine zaposlenika, uz i bez pomoći studenata. Nešto od toga radimo u sinergiji s HT-om, a nešto u ekosustavu cijelog Deutsche Telekoma. Dakle, ne kupujemo startupe, niti projektne startup timove. Sve što radimo, radimo sami. Počevši od kompletnih telekomunikacijskih rješenja na razini ekosustava Grupe, bilo koju infrastrukturu – imamo vlastite podatkovne centre, vlastita cloud rješenja: ComCloud, koji je naš vlastiti proizvod, i jedini smo u Hrvatskoj koji imamo lokalno instaliran Microsoftov Azure Cloud. Dakle, imamo širinu tehnoloških opcija koje možemo ponuditi u bilo kojem modelu.

Dobro, ima li i nekih mana rada u sklopu velikog ekosustava kao što je DT-HT?

Naravno. Ništa nije savršeno. Veliki sustavi kao što je DT Grupa, tvrtkama članicama pružaju razne oblike sinergija i velike mogućnosti razvoja različitih kompetencija. Riječ je o svojevrsnoj tržnici znanja i tehnologija, na kojoj mi biramo ono što možemo brzo i profitabilno replicirati lokalno, na tržištima na kojima mi radimo. Mana velikih sustava, pa tako i sustava DT Grupe kompanija, jest kompleksnost. Riječ je o korporaciji koja ima svoj način i ritam rada pa joj ponekad treba više vremena za realizaciju određenih ideja i projekata. U takvim slučajevima, naš posao je postići da korisnik ne osjeti tu kompleksnost, da mu damo rješenje koje će u sebi imati najbolje od dva svijeta. Također, trenutačno implementiramo sinergiju HT-a i Combisa objedinjenim prodajnim nastupom, tehničkom podrškom prodaji i savjetovanjem naših korisnika. HT Grupa nosi veliki potencijal, stoga vjerujem da ćemo kvalitetnim organizacijskim promjenama taj potencijal još više i bolje koristiti, kao i da će vrlo brzo sinergijski efekt postići vidljiv rezultat, kako u pogledu suradnje, tako i za naše korisnike.

Što još Combis, kao klasičnog sistem integratora, bitno razlikuje od ostalih igrača?

Zvučat će kao floskula, no to je zaista tako – najveća konkurentska prednost Combisa su ljudi i trajnost. Mi smo stalno ovdje. Stalno se razvijamo i stalno širimo svoje kompetencije. Već sam to rekao: Combis ima više od 900 informatičkih certifikata. Isporučili smo više od tisuću projekata. Radimo s gotovo stotinu proizvođača hardvera i softvera te drugih IT rješenja. Tu širinu nema mnogo drugih tvrtki u Hrvatskoj, a ni šire. Dodatno, Combis je iznimno stabilna kompanija. U svakom smislu. Financijski. Organizacijski. Mi smo tu, i trajemo. Nećemo sutra nestati s tržišta. Korisnicima nudimo vjerodostojnost. Kad god krenemo u instalaciju nekog rješenja, obavezujemo se da ćemo ga isporučiti – u roku i opsegu koji je dogovoren, ne stvarajući veći trošak od onoga koji je projektiran. Combis je pouzdan partner. To je naše obećanje.

OK, no, Hrvatski Telekom, kako sama središnjica te kompanije, tako i tvrtke koje su u njenom sastavu, prolazi, sada već možemo reći stalnu višegodišnju transformaciju. Kako se Combis nosi s fluktuacijom radne snage? Što će, u tom smislu, biti tvoje rješenje?

Točno je. HT i Combis sada su već u višegodišnjim procesima transformacije poslovanja, i fluktuacija ljudi posljedica je toga. U tim procesima bilo je i turbulentnijih razdoblja, no moram naglasiti, iskustva koja smo u svemu tome stekli samo su nas dodatno ojačala. Dosta ljudi je otišlo, no više ih je došlo. Različite industrije prolaze različite faze razvoja i različite izazove. Telekom i IT industrija često se smatraju sličnom ili čak istom industrijom, no iz vlastitog iskustva mogu reći – ne možete biti više u krivu. Naš zadatak je pronaći idealni prostor suradnje kako bismo našim korisnicima ponudili najbolje što mogu dobiti.

Ti si šef, no tko je još u tvom najužem timu? Što su im specijalnosti, što su radili prije, kakve ciljeve ćeš im postaviti?

Tim je kombinacija mladih i iskusnih ljudi. Mi ne gradimo i ne želimo imati općenite menadžere. Želimo imati ljude koji žive tehnološka rješenja s kojima rade. Ekspertiza s jedne strane i apsolutna vjerodostojnost s druge, vrijednosti su koje želimo.

Što su glavni poslovni ciljevi koje moraš ostvariti do kraja ove godine?

Poslovni ciljevi uvijek su jednako izazovni. Daljnji rast kompanije i dalje je cilj. Međutim, najvažnija zadaća do kraja ove godine bit će pretvaranje Combisa u tvrtku zadovoljnijih zaposlenika i još zadovoljnijih korisnika.


Kratka biografija

Goran Car novi je glavni direktor tvrtke i član Uprave Combisa. Dolazi u Combis s funkcije direktora Sektora za jezgrenu mrežu i servisne platforme Hrvatskog Telekoma, gdje je proveo četiri godine. Diplomirao je na Fakultetu elektrotehnike i računarstva te magistrirao na Ekonomskom fakultetu u Zagrebu. Rođen je 1977. godine u Koprivnici. Goran Car “stari” je Combisov kadar – od 2003. godine pa sve do prelaska u Hrvatski Telekom, obnašao je više funkcija unutar tvrtke – funkcije kao što su direktor Strateškog područja za integrirana IT rješenja i usluge, direktor Sektora sistemske integracije te tehnički direktor za rješenje ComCloud, čiji uspjeh je i doveo do toga da ga HT preuzme. Goran Car zaslužan je i za to što je Combis među prvima u Hrvatskoj pokrenuo interne korporativne startupe.

Podijeli:

 

Vezane objave