U pandemiji u Combisu s jedne su strane morali prilagoditi način rada na daljinu, a s druge strane porastao je opseg posla zbog ubrzane digitalizacije, no organizacijski su, naučeni držati korak s inovacijama, bili spremni za oba izazova.

Goran Car, Combis

Došli ste, ili vratili se u Combis uoči pandemije, pa je logično pitanje što je ona promijenila u vašem poslovanju, kako ste se prilagodili?

Covid-19 imao je velike posljedice na način kako živimo svoje živote – od posla do obrazovanja, pa i slobodnog vremena. Sve se promijenilo u kratkom vremenu i bez našeg pristanka. Isto tako, pandemija nas je podsjetila na to koliko smo prilagodljivi – to odlikuje i ljude, a posebno one zaposlene u IT industriji, koji su već bili naučeni držati korak s inovacijama.

-- tekst se nastavlja nakon oglasa --

 

Sposobnost prilagodbe odjednom je postala glavna prednost za opstanak u novom neočekivanom poslovnom okruženju. I mi u Combisu bili smo suočeni s izazovima: s jedne strane, morali smo prilagoditi način rada na daljinu, a s druge strane, porastao je opseg posla zbog ubrzane digitalizacije. Srećom, organizacijski bili smo spremni za oba koraka, a zadovoljstvo zaposlenika u koje smo godinama ulagali vratilo nam se u obliku odgovornosti i motiviranosti kolegica i kolega prema poslu u tim važnim trenucima.

Promjene potreba

Što je sve pandemija promijenila za vas sa strane klijenata? Koliko je promijenila njihove potrebe, prioritete?

Prije pandemije, digitalna transformacija kompanija bila je prilično skromna, a onda je došao covid-19 i ubrzao je cijeli proces za 3-4 godine. Nije više bilo vremena za dugoročno planiranje niti oklijevanje, no dobra strana je to što pozitivne posljedice sada ostaju s nama trajno. I naši klijenti brzo su shvatili da im tehnologije mogu osigurati opstanak na novom, promijenjenom tržištu, na kojem su sada i male, a inovativne tvrtke, postale dostojna konkurencija.

Neki su klijenti već bili na putu digitalizacije i prije pandemije, a neki su tek otvorili to važno poglavlje u transformaciji poslovanja. S naše strane, bilo je bitno pružiti im tehnološku podršku na tim različitim razinama. Jedna stvar ipak je bila zajednička većini klijenata, a to je rad od kuće. Pristupanjem podacima tvrtke s različitih mjesta, sigurnost je postala nova briga koju smo im pomogli riješiti.

U prošloj ste godini ostvarili rast poslovanja; koliko i što je utjecalo na taj rast?

Odgovornost cijelog tima prema poslu bila je ključ uspjeha, i zato smo i 2020. i 2021. završili s izvrsnim poslovnim rastom. Zaposlenicima smo omogućili hibridni rad iz kuće i iz ureda, čime smo lani privukli i 10% novih zaposlenika, što nije bilo nimalo lako u vrijeme kad je tržište rada vapilo za stručnim IT kadrom. Organizirali smo brojne aktivnosti unutar naše #GetInvolved inicijative, kako bismo timski duh održali jakim i na daljinu, radeći svatko u svojem domu. Za rast poslovanja bio je ključan i razvoj novih usluga, kao što je 30SEC usluga, kojom smo tržištu ponudili objedinjeno sigurnosno rješenje.

Kako gledate na trendove rada od kuće, u kolikoj mjeri se kod vas realizirao povratak u urede?

Neki kolege su se vratili, neki ne planiraju potpuni povratak, već hibridni rad. Kod nas je pravo na fleksibilnost dio načina rada i poslovanja, bez obzira na pandemiju. Počeli smo tako da smo proveli istraživanje među zaposlenicima, i većina se izjasnila da povremeno želi raditi od kuće. Ekipa je željela određenu fleksibilnost, ali isto tako i povezanost koju su imali u uredima. Svodi se na to da kada se u kompaniji izgradi kultura koja podupire napore zaposlenika da pridonesu, ostanu produktivni i pronađu sreću i ispunjenje u svom poslu, lakše ju je prebaciti online.

Tu su u prvom planu međuljudski odnosi i osjećaj zajedništva, na kojem radimo cijelo vrijeme.

Naši zaposlenici u dogovoru s nadređenima unutar tima mogu organizirati svoj način rada. Tako svaki tim može pronaći najučinkovitiji model i organizirati praćenje obavljena posla. Zanimljivo je i da su zbog planiranja online sastanaka, ljudi više počeli poštivati i svoje i tuđe vrijeme, što je dodatni plus takvog načina rada. Naravno, imamo sastanke 1 na 1, kao i timska okupljanja i online sastanke cijele kompanije, na kojima prolazimo teme SmartWork modela. Dodatno, istražujemo zadovoljstvo zaposlenika – nismo mala ekipa, i zato mnogo vremena posvećujemo komunikaciji i povratnim informacijama, kako bi se čuli svi izazovi i problemi, i kako bismo na pravi način na njih reagirali. To je zahtjevan posao, ali bez toga se ne može. Bez takve cjelovite i kontinuirane komunikacije, moderne poslovne organizacije nisu zamislive.

Masovnost na daljinu

Kako je pandemija utjecala na sigurnost IT sustava, s obzirom na masovniji rad na daljinu, prisilno prilagođavanje ograničenjima?

Hakeri su u pandemiji vidjeli priliku za iskorištavanjem ranjivosti zaposlenika koji rade od kuće, i njihovi su napadi postali sve češći i sofisticiraniji. Kibernetički kriminal, koji uključuje sve – od krađe ili pronevjere, do hakiranja i uništavanja podataka – iznimno je porastao upravo kao rezultat pandemije covida-19. Ni prognoze za budućnost nisu dobre – hakeri će biti sve veća prijetnja javnom i privatnom sektoru. Poražavajuća je i činjenica da samo 0,05% hakerskih napada završi kaznenim progonom. Tvrtke bi stoga trebale biti proaktivne u rješavanju prijetnji, i planirati načine sprečavanja kibernetičkih napada, a ne samo reagirati kada se dogode, jer tada je šteta već počinjena, a ona nije mala. Potrebni su tjedni, mjeseci, pa čak i godine, da se riješe posljedice, poput financijskih gubitaka, gubitka produktivnosti, štete za ugled ili pravne odgovornosti.

Objasnite prednosti vašeg sigurnosnog rješenja 30SEC.

Ulaganje u kibernetičku sigurnost najvažniji je korak u prevenciji hakerskih napada. Naš 30SEC tvrtkama daje zaštitu u stvarnom vremenu, a koja je osmišljena da spriječi napredne napade zlonamjernih softvera, kao što je, primjerice, ransomware. Specifičnost te usluge je to što tvrtke koje je koriste ne moraju zapošljavati nove visokostručne ljude, niti ulagati u skupu naprednu tehnologiju, jer sve to mogu dobiti od Combisa.

Tvrtke jednostavno mogu dogovoriti objedinjenu sigurnosnu uslugu za cijelu kompaniju i sve sustave, i baviti se svojom primarnim poslovanjem, a da su pritom sigurne od hakerskih napada. 30SEC usluga kroji se prema stvarnim željama i potrebama korisnika, i plaća se fiksno na mjesečnoj bazi. Combis osigurava sav hardver, softver i IT stručnjake koji su potrebni da korisnik i njegovo poslovanje budu sigurni. Na raspolaganju imamo tim stručnjaka certificiranih od renomiranih proizvođača opreme.

Pametni gradovi

Jedno od vaših ključnih rješenja su i rješenja za pametne gradove. Kako se razvijaju ti projekti, s obzirom na to da su na njih zasigurno utjecali pandemija, problemi s opskrbom dijelova, uređaja, problemi sa zatvaranjima, a s druge strane potreba da se što više poslova obavlja digitalno, automatizirano?

Digitalizacija i automatizacija ipak su prevagnuli, gradovi idu prema svojim pametnijim verzijama, pa tako dolazimo do rješenja i usluga koji omogućuju da grad odgovara na vlastite izazove na vrijeme, čak i proaktivno. Gradove procjenjujemo i ocjenjujemo prema iskustvu prometa, odvoza smeća, sustava parkiranja, izdavanja dokumentacije i sl., a upravo to može unaprijediti tehnologija. U to, primjerice, spadaju aplikacije za pametne gradove, uz pomoć kojih građani mogu primati informacije i ostvariti komunikaciju s gradom, ili ih koristiti kao dodatni kanal plaćanja za komunalne i druge gradske račune. Takva rješenja pomažu i samom gradu, odnosno njegovim liderima u donošenju odluka kroz analitiku velike količine podataka.

Vaša rješenja idu za onime što nazivamo energetskom održivošću, tendencijom za zelenom energijom. Kako se u to uklapa vaše rješenje ComEnergy?

Učinkovita upotreba energenata ima značajniji utjecaj na poslovanje nego što mnogi misle, i zato velik broj kompanija želi pratiti potrošnju i tako snižavati rizik nekontroliranih troškova. Ako se odluče raditi na digitalnom pristupu i požele kupiti alat za to, tvrtke očekuju brzu implementaciju i troškovno pristupačno rješenje. Mi ovdje odgovaramo 100 posto. Naša platforma nije posvećena jednom energentu, nego istodobno može skupljati podatke o više njih, primjerice, struji, plinu, vodenoj pari, i pratiti i druga mjerenja u okruženju kao što su CO2, temperatura, vlaga.

Posložili smo cjelovit pristup prema svim mjernim uređajima i senzorima bez zaključavanja ili ovisnosti, tj. naš sustav surađuje sa svim dostupnim uređajima na tržištu. Uza sve navedeno, moguće je smanjiti broj radnih sati potrošenih na očitanje mjerila, poboljšati kvalitetu i učestalost očitanih podataka, ranije detektirati kvarove, curenja ili druge izvore gubitaka energije. Također, moguće je izračunati učinkovitost pojedinih proizvodnih procesa te raditi procjene budućih potrošnji u ovisnosti o proizvodnji. Uvjeti poskupljenja energenata dodatno potiču tvrtke da razmišljaju o rješenju kojim će troškove sniziti.

Podijeli:

 

 

Vezane objave