Najveći svjetski IT sajam CEBIT 2018 ove godine u Hannoveru se održava u novom ljetnom terminu od 12. do 15. lipnja, tematski je bio podjeljen u četiri dijela: d!conomy, d!tec, d!talk i d!campus. 11. lipnja, dan uoči službenog otvaranja sajma, tradicionalno su poslovnoj zajednici i novinarima predstavljeni najnoviji trendovi ICT industrije. Na CEBIT-u je ove godine, prema službenim podacima, bilo preko 2.800 izlagača iz više od 70 država, u konferencijskom dijelu programa sudjelovalo je više od 600 govornika te je predstavljeno 370 startup trvtki iz Europe, Afrike i Azije.

Posjetitelji ovogodišnjeg CEBIT-a mogli su vidjeti demonstracije najnovijih tehnoloških rješenja koji će svoju praktičnu komercijalnu primjenu imati slijedećih godina poput računala koji su spodobni uspoređivati na milijune simptoma bolesti iz različitih izvora i predlagati induvidualne terapije, najnovije pametne asistente opremljene kamerama i senzorima s kojima se komunicira glasom, humanoidne robote koji su u stanju prepoznati ljudsko raspoloženje, robote koji mogu ostvariti suradnju s ljudima u procesima industrije 4.0, primjere novih rješenja interneta stvari koje omogućuje stvarna razmjena velikih količina podataka u okruženju 5G (u pametnim gradovima, autonomnom prometu…), napredne načine primjene bespilotnih letjelica, rješenja primjene blockchain tehnologije u trgovini, energetskim sustavima, dijeljenju automobila…

Na CEBIT-u je ove godine nastupilo sedam IT tvrtki iz Hrvatske: Multicom, Q Software, Poslovna inteligencija, Maidea, InSky Solutions i Undabot, tvrtke iz Zagreba te koprivnički Hangar18, vlasnik brenda Noa. Većina hrvatskih tvrtki na CEBIT-u je nastupila prvi put.

Kako hrvatske tvrtke, izostankom institucionalne potpore, nisu imale organiziran nastup njihovo sudjelovanje na najvećem svjetskom IT sajmu rezultat je njihove poslovne opredjeljenosti da im se isplati predstaviti na međunarodnom tržištu što je objasnio član Uprave Undabota Hrvoje Kapetanović: „Odluku da sudjelujemo na CEBIT-u smo donijeli s ciljem da se strukturirano predstavimo stranom tržištu i da ostvarimo nove poslovne kontakte. U ovih 5 godina koliko Undabot posluje, tvrtka konstantno organski raste i putem dobrih referenci i preporuka klijenata, širi svoje poslovanje. Na cijelom tom putu smo gradili naše timove, in house ekspertizu i strukturu tvrtke, tako da smo sad na takvoj stručnoj i organizacijskoj razini da možemo prihvaćati i odrađivati velike projekte, najviše razine kompleksnosti i zahtjevnosti na potrebne resurse. Te naše mogućnosti smo na CEBIT-u željeli predstaviti potencijalnim novim klijentima i to smo dobro odradili“.

Za nastup na CEBIT-u nekoliko hrvatskih IT tvrtki imalo je financijsku pomoć iz EU projekata.

„Većina zemalja poput Rumunjske, Mađarske, Poljske kao i Slovenije upriličile su zajednički nastup kroz institucionalnu podršku iz svojih zemalja. S obzirom da smo mi jedna od tvrtki koje je uspjela doći do financijske potpore za sudjelovanje iz fondova EU te da projekt internacionalizacije traje 30 mjeseci, u tom periodu imamo priliku minimalno još jednom posjetiti sajmu u Hannoveru u ulozi izlagača“, rekao nam je CEO InSky Solutions d.o.o. Trpimir Kvesić dodavši kako kroz „vrlo konstruktivne razgovore u sklopu CeBIT-a s predstavnicima Hrvatske gospodarske komore kao i Hrvatskog veleposlanstva  u Njemačkoj za sljedeću godinu postoji interes za platformom koja omogućuje udruživanje i suradnju hrvatskih tvrtki kako bi ostavili što impresivniji dojam i sklopili nove poslove uz znatno reduciranije troškove“.

Kao i InSky Solutions svoj nastup na CEBIT-u osigurala je i tvrtka Maidea d.o.o.. Zahvaljujući sredstvima iz EU fondova u sklopu natječaja Internacionalizacija poslovanja MSP te projekta Povećanje izvoza tvrtke Maidea d.o.o. putem predstavljanja na međunaronim sajmovima.

„Nažalost, Hrvatska nije organizirala zajedničku institucionalnu podršku za svoje izlagače kao što su to učinile brojne ostale zemlje i regije iz EU i svijeta, poput Mađarske, Indije, Kine, Rusije, Kube, Bugarske, Južne Koreje i brojnih drugih. Ove godine iz većine zemalja izlagači su se predstavljali i samostalno i u sklopu institucionalne podrške, ponajviše vezano uz veličinu tvrtke i iskustvu na samom sajmu. Institucionalna podrška je nužna za sve koji se prvi put predstavljaju na CEBIT-u kako bi dobili dojam kako je potrebno pristupiti korisnicima, organizirati svoj nastup, urediti svoj štand, organizirati sastanak i maksimalno iskoristiti tjedan proved u Njemačkoj“, rekao nam je osnivač i direktor Maidea d.o.o. Matija Matijevac.

Na prednosti zajedničkog nastupa IT tvrtki i njihovog boljeg pozicioniranja na međunarodnom tržištu ukazuje i član Uprave Undabota Hrvoje Kapetanović.

„Grupirano od 10 do 15 IT tvrtki na velikom i upečatljivom zajedničkom štandu, unaprijed dogovoren raspored stručnih prezentacija za klijente, zajedničko pozivanje klijenata, logistika, glazba, catering… i klijenti će vjerojatnije investirati svoje vrijeme da posjete takvu lokaciju, nego neki individualni mali booth na drugom kraju dvorane“, ističe Kapetanović dodajući kako se „Hrvatska još uvijek ima priliku pozicionirati i stvoriti dobar imidž svoje IT industrije na razvijenom EU tržištu, jer imamo stručne i vrijedne ljude te izvrsne IT tvrtke, profesionalni smo, dobro govorimo engleski, u istoj smo vremenskoj zoni klijenata, a cjenovno smo konkurentni lokalnim tvrtkama“.

„Primijetili smo kako su mnoge države imale zajedničke izložbene prostore na kojima se predstavljalo više kompanija iz jedne države. Takav pristup sigurno olakšava sudjelovanje na sajmu i omogućuje prisutnost većeg broja kompanija. Rado bismo u budućnosti vidjeli sličan hrvatski izložbeni prostor jer se time se postiže sinergija i pojačava vidljivost pojedine ekonomije. Na taj bismo način još jače gradili brand hrvatske IT industrije“, kaže prodajni savjetnik Poslovne inteligencije d.o.o. Goran Marković.

Izostanak institucionalne potpore ICT industriji u Hrvatskoj uklapa se u opću institucionalnu inertnost prema novim tehnološkim trendovima u Europskoj uniji. U hrvatskim institucijama uglavnom smatraju kako bi trebalo ispuniti samo ono što se nameće kao obveza iz EU institucija. S koliko neinventivnosti se ispunjavaju obveze smjernica iz EU institucija vidljivo je i iz web stranica hrvatskih institucija kojima je zadaća primjena nacionalnih ICT rješenja koje znaju imati informacije stare mjesecima ili godinama.

Trpimir Kvesić izražava zadovoljstvo što je CEBIT prema novoj koncepciji više usmjeren na B2B poslovanje a ne samo na potrošački konzumerizam. Kaže kako je InSky Solutions svoj prvi nastup u Hannoveru iskoristio za prikupljanje novih i vrijednih iskustava koja će iskoristiti za nastup na budućim sajmovima na kojima planiraju sudjelovati.

„InSky Solutions je postigao još jedan uspjeh u pogledu internacionalizacije poslovanja uz odluku o financiranju bespovratnih sredstava za realizaciju ulaganja u projekt pod nazivom Internacionalizacija poslovanja i povećanje konkurentnosti tvrtke InSky Solutions. Iznos bespovratnih sredstava smatra se potporom koja se dodjeljuje u skladu s Uredbom Europske  komisije te nam omogućava aktivno sudjelovanje na svjetskim sajmovima poput ITB Berlin, ITB Asia, WTM London i CEBIT kroz sljedećih 30 mjeseci“, objasnio je Kvesić dodavši kako tvrtka nastavlja ekspanzija na međunarodna tržišta Europe, Azije i ostalih kontinenata zajedno s partnerima koje će, zahvaljujući EU sredstvima, ugostiti na svojim štandovima na najpoznatijim svjetskim sajmovima turizma i tehnologije.

„Novi koncept CEBIT-a mi se sviđa, mješavina je konferencije, expo sajma, platforme za predstavljanje startupa te B2B networkinga. Tehnološki je također bio dobro složen: Future mobility, Blockchain, Artificial intelligence, IoT… sve je bilo dostupno i dobro strukturirano po tematskim cjelinama i halama. I vrijeme održavanja mi je bolje jer od srpnja na dalje započinjemo s planiranjem slijedeće poslovne godine i ovo je dobro vrijeme da osjetimo puls industrije te da dobijemo feedback tržišta na ono što možemo ponuditi“, izražava zadovoljstvo novim koncepcijskim usmjerenjem CEBIT-a i Hrvoje Kapetanović.

„Ako mogu izdvojiti jedan poslovni trend koji je dominirao u našem vidokrugu, to je sigurno invazija ponuditelja izvan EU, koji nude sve od razvoja vrhunskog softwarea i gotovih poslovnih rješenja, do proizvodnje robota i drugih naprednih tehnologija. Spremni su investirati u pilot projekte, izrade koncepata i idejnih prijedloga, sve što je potrebno da bi zadobili povjerenje klijenta. Konkurentni su, stručni i željni klijenata u EU i to mi je jedan od glavnih dojmova i tema u glavi s kojima se vraćam sa sajma“, ističe Kapetanović.

InSky Solutions je na svojem štandu na CEBIT-u najveću pozornost posvetio svojem core businessu,  rješenjima za upravljanje odnosa s korisnicima i korisničkim iskustvom odnosno CRM-u. Posebno se ističu njihova poslovna rješenja za turizam (TourismInSky), kontaktni centar (ContactInSky), program vjernosti (LoyaltyInSky), mobilne poslovne aplikacije (MobileInSky) i upravljanje nekretninama (RealestateInSky). Korisnici njihovih poslovnih rješenja su klijenti s izraženom potrebom frekventne komunikacije, a usluge koje traže uključuju: edukacije, zahtjeve za promjenom, analize, snimke stanja, pripremu i implementaciju, korektivna i adaptivna održavanja sustava.

U turističkom sektoru su lideri u Hrvatskoj te s velikim hotelskim lancima. Njihov portfelj rješenja TourismInSky nastao je inicijalno na horizontalnom rješenju kontaktnog centra – ContactInSky te se vrlo brzo proširio na kompletan portfelj koji uključuje osim direktne prodaje, i grupe i alotmane i marketinšku automatizaciju i program vjernosti i kongresni turizam i sučelje za operacije, geomarketing, mobilnu aplikaciju, upravljanje objektima i aktivnostima, pametne sobe, Internet of things, predikciju…

LoyaltyInSky je rješenje za koje korisnici pokazuju sve veći interes kako u turizmu, tako i u maloprodaji te farmaciji. LoyaltyInSky je poslovno rješenje s uključenim inovativnim tehnološkim i marketinškim elementima u službi sustava strukturiranih nagrada koje se dodjeljuju pacijentima u zamjenu za željeno ponašanje, a sve s ciljem povećanja lojalnosti i prikupljanja podataka o pacijentima. Rješenje omogućuje upravljanje raznim aktivnostima koje mogu dodatno povećati lojalnost. Prati ekonomičnost takvih aktivnosti i faktore uspjeha programa lojalnosti.

U financijskom sektoru, upravljanju procesom procjene nekretnina, proizvodnim tvrtkama, kao i u ICT sektoru, uz već spomenuti turizam, InSky Solution ima vertikalna rješenja. RealestateInSky je poslovno rješenje koje pruža jedinstvenu podršku poslovanju pri procjeni kao i upravljanju nekretnina, kombinirajući i automatizirajući sve procese u organizaciji dodatno koristeći mobilno sučelje, geolokaciju i željeni proces odobravanja. Svi zahtjevi, procjene i korespondencija između različitih dionika i klijenata obavljaju se tim rješenjem.

Maidea je na CEBIT 2018 kao primarni cilj imala predstavljanje portfelja proizvoda za upravljanje postprodajom i servisnim centrima, a fokus im je bio na telekom, servisnoj i industriji projektnih instalacija.

Rješenja su predstavili u dvije varijante: ServiceApp Enterprise za velike poslovne korisnike i Service App SMB za male poslovne korisnike i tvrtke kojima nisu potrebne napredne funkcije integracije i prilagodbe. Osim predstavljanja samih rješenja, premijerno su predstavili upravo Service App SMB proizvod s kojim su napravili iskorak od postojećeg modela poslovanja samo sa velikim tvrtkama, s ciljom da svoje znanje i iskustvo prenesu i zapakiraju u manjem obliku i omogućimo dostupnima svima na tržištu. Time su osigurali da i najmanji servisni centar može poboljšati i unaprijediti svoje poslovanje digitalizacijom i praćenjem svih svojih procesa.

„U razgovorima sa potencijalnim korisnicima, podjednako se pokazao interes i za Enterprise i SMB varijantom, dok smo zahvaljujući CEBIT-u ostvarili i veliki broj kontakata u Europi i svijetu od potencijalnih partnera koji nam mogu pomoći u širenju dostupnosti naših  proizvoda te predstavljanju na lokalnim tržištima. Samim time, širenje B2B mreže partnera može se pojedinačno iskazati kao najželjeniji rezultat, a koji će nam omogućiti globalnu prisutnost i kontakte sa tvrtkama do kojih se nismo u mogućnosti samostalno predstaviti“, rekao je Matija Matijevac.

„Kako smo tvrtka koja je specijalizirana za razvoj SW rješenja po mjeri klijenta, u većini diskusija su klijenti bili zainteresirani za naše reference, a pogotovo za konzistenciju naših timova te za kvalitetu projekata koje možemo isporučiti. Tu smo redom dobivali izvrstan feedback i potvrdu tržišta da su ti kriteriji izuzetno važni te da su klijenti izuzetno izbirljivi i pažljivi u analizi i odabiru tvrtke kojoj će posvetiti razvoj ključne aplikacije. Tehnološki interesi su bili dosta široki, od razvoja naprednih e-Commerce rješenja, platformi za povezivanje ponude i potražnje, mobilnih aplikacija u auto industriji, pa sve do chatbot rješenja u proizvodnji. Sve u svemu, mnogo zanimljivih razgovora i novih kontakata i vjerujem da ćemo neke od njih pretvoriti u nove poslovne odnose i zanimljive projekte“, rekao nam je člna uprave Undabota Hrvoje Kapetanović.

„Cilj našeg nastupa na CEBIT-u bio je pronaći nove klijente za naša rješenja i proizvode. Predstavili smo GDPR softver Data Privacy Manager, zatim DWH Modele, Profitability rješenje i ConQ alat za analizu sadržaja TV programa. Najveći naglasak bio je na GDPR softveru Data Privacy Manager, koji je dizajniran kao alat za službenika za zaštitu podataka (DPO). Taj softver je centralno mjesto za nadzor i upravljanje svim GDPR procesima. Klijentima omogućuje brže dostizanje GDPR sukladnosti te automatizacijom procesa značajno štedi vrijeme. Data Privacy Manager omogućuje upravljanje evidencijom obrada osobnih podataka, privolama, ugovorima, zahtjevima za ispunu prava ispitanika (pravo na zaborav, ispravak i sl.), svrhama neovisno o pravnoj podlozi i podacima ispitanika. Osim upravljanja tim entitetima softver ima i centralnu radnu ploču (dashboard) pomoću koje je omogućeno izvještavanje i praćenje najvažnijih informacija u realnom vremenu“, rekao nam je Goran Marković.

Podijeli: