Google je u utorak 19. studenoga najavio pokretanje personaliziranih informativnih vijesti za svoju govornu platformu Google Assistant, gotovo godinu dana nakon što je u prosincu 2018. najavio prototip tog proizvoda. Usluga je za sada dostupna u SAD na engleskom jeziku (aktivira se jednostavno: . “Hey Google, play me the news.”) a za iduću godinu predviđeno je njeno širenje u druge dijelove svijeta i na druge jezike. Uz Google Asisstent usluga bi trebala biti dostupna i na pametnim mobitelima. Sličnu uslugu već ima Amazon preko svojeg osobnog asistenta Alexa, odnosno usluge Flash Briefings.

Treba podsjetiti da je Google prvi put omogućio izdavačima još 2016. godine objavljuju vijesti u svojim uslugama, kao i Amazon. No, tada ponuđene vijesti nisu bile personalizirane nego iste za svakog korisnika.

Korisnici će tom novom uslugom moći aktivirati kratke vijesti uz pomoć Google Assistenta, odnosno taj uređaj će korisnicima nuditi personalizirani izbor naslova aktualnih vijesti, nakon čega će on moći izabrati duže i detaljnije sadržaje iz ponuđene zbirke ali i pretraživati željene vijesti prema ključnim riječima. U reprodukciju pisanih vijesti pretvorenih u govorne informacije bit će u ponudi, kako najavljuju iz Googlea, sadržaji koje imaju određeni agregatori vijesti (Axios, Newsy…), a usto korisnici će moći birati i vijesti internet radio stanica kao što su PRX ili Radio .com.  U ponudi će biti i vijesti od važnijih globalnih medija poput CBS, Politico, Fox News i CNN…

Umjetna inteligencija birati će prema korisniku mješavinu aktualnih kratkih vijesti izabranih na temelju korisnikovog interesa, njegove lokacije, povijesti zabilježene za korisnika u drugim Google aplikacijama…

Izbor je ograničen na Googleovu suradničku mrežu izdavača, to jest medije u svijetu s kojima je postigao ugovore o prenošenju vijesti uz određenu financijsku potporu.

Obuhvat vijesti koje Google ostvaruje u svojem personaliziranom ažuriranju vijesti u audio formatu ograničen je na njegove suradnike izdavače pa i na dio njihovog sadržaja jer moraju biti tehnički prebačeni u audio format. Axios, na primjer, ima svoj podcast Pro Rata, PRX, koji se bavi digitalnom distribucijom i monetizacijom javnih radio programa, uključujući World i The Takeaway, kreirao je feedove za segmente koje je već proizvodio za zemaljski radio, kao i digitalni ekskluzivni segment, koji distribuira i na drugim platformama, na primjer Amazonov Alexa.

Googleovi suradnici u projektu audio vijesti koriste audio format koji je razvio sam Google. Pri tome Google će omogućiti izdavačima dodavanje promotivnih dijelova na kraju dužih oblika audio vijesti, na primjer moći će ih pozvati na prijavu na njihov servis vijesti i  preuzimanje njihove mobilne news aplikacije.

Poslovni model distribuiranja vijesti zainteresirao je izdavače prije svega zbog naknade koju imaju od Googlea te uz određenu kontrolu preuzimanja vijesti.

Treba vidjeti kako će poslovni modeli distribuiranja vijesti digitalnim kanalima imati utjecaja i na posljedice koje će donijeti EU direktiva o autorskim i srodnim pravima koja će biti u primjeni u cijeloj EU za nešto manje od dvije godine. EU direktiva je pravna zaštita autorskih prava autora, među njima i novinara, a poslovni modeli digitalnog plasiranja vijesti su tehnička rješenja no svakako s međusobnom ovisnošću. Dodano velike tehnološke tvrtke razvijaju uz modele audio vijesti i modele video vijesti.

Podijeli:

Vezane objave