Piloti zrakoplova komuniciraju s kontrolorima zračnog prometa glasom ili korištenjem zastarjele podatkovne komunikacijske tehnologije. To čini letačke operacije neučinkovitima, jer se zrakoplovi moraju držati daleko jedan od drugog i slijediti unaprijed definirane zračne koridore umjesto da idu najizravnijim, odnosno najkraćim putem.

Optimiziranje ruta

Zahvaljujući suradnji Europske svemirska agencije (European Space Agency ESA) i britanske svemirske agencije izgrađen je sustav za digitalizaciju komunikacije u zračnom prostoru Iris. Sustav omogućava razmjenu podataka između pilota i kontrola leta te između zrakoplova, ima mogućnost razmjene velikih količinama podataka proslijeđenih u i iz zrakoplova. Sustav Iris koristi satelite za digitalno prenošenje podataka iz kokpita na tlo, povećavajući komunikacijski kapacitet i pokrivenost uključujući udaljena i oceanska područja. To znači da se planovi leta mogu kontinuirano ažurirati tijekom leta kako bi se održala optimalna putanja prema odredištu, minimizirajući potrošnju goriva, a time i smanjenje emitiranja ugljičnog dioksida. U sustav Iris moguće je dodano uvesti i kontrolu svih bespilotnih letjelica.

-- tekst se nastavlja nakon oglasa --

 

Sustav Iris koristi satelite za razmjenu podataka sa zrakoplovima, nadopunjujući zemaljski komunikacijski sustav digitalnim izvješćima o položaju, dopuštenjima i uvjetima na uzletno-sletnoj stazi, poslanim putem telekomunikacijskih satelita između pilotskih kabina i centara kontrole zračnog prometa.

Iris je nastao kroz javno-privatno partnerstvo između ESA-e i Inmarsata, a podržava ga konzorcij od 16 europskih partnera, uključujući europskog pružatelja satelitskih usluga (European Satellite Services Provider ESSP), koji predvodi poslove za certifikaciju. ESSP je osnovalo sedam nacionalnih organizacija za kontrolu zračnog prometa iz Francuske, Njemačke, Italije, Portugala, Španjolske, Švicarske i Velike Britanije.

Testiranja

Još 20118. godine napravljen je probni let u kojem su inženjeri testirali opremu Iris za razmjenu poruka u stvarnom vremenu s postrojenjem za kontrolu leta iz zrakoplova Cessna, koji je poletio iz amsterdamske zračne luke Schiphol i tri sata letio iznad Nizozemske i Sjevernog mora. Nakon testiranja u Europi 2018. godine sustav je testiran i u SAD-u na novom Boeingu 737-9 kojim je upravljao Alaska Airlines 2021. godine.

Ugovor između Inmarsata ESSP-a potpisan je za upravljanja i pružanja usluga za satelitski navigacijski sustav kojim upravlja Europska komisija. Sustav je nazvan European Geostational Navigation Overlay Service. Cilj mu je upravljati završnim testiranjem i certificiranjem – što uključuje certifikaciju Europske agencije za sigurnost zračnog prometa prije komercijalnog uvođenja diljem Europe. Sporazum je potpisan danas na Svjetskom kongresu upravljanja zračnim prometom u Madridu.

Iris će implementirati svoja poboljšanja u okviru istraživačkog programa Europske komisije za upravljanje zračnim prometom jedinstvenog europskog neba, koji obećava povećanje učinkovitosti, kapaciteta i uspješnosti upravljanja zračnim prometom u cijelom svijetu.

Iris bi trebao postati operativan na komercijalnim letovima diljem Europe početkom 2023. godine. Nedavno potpisani sporazum između pružatelja satelitskih komunikacija Inmarsata i ESA-e čini sustav spremnim i za korištenje u drugim regijama kao što su Azija i Amerika.

Komercijalni pokusi

Inmarsat i konzultantska tvrtka CGI već provode pokuse u u komercijalnim zrakoplovima.  Oko 20 zrakoplova koji lete komercijalno opremljeni su Irisovom tehnologijom. Na probe u komercijalnim letovima pristale su kontrole zračnog prometa Belgije, Francuske, Njemačke, Italije, Luksemburga, Nizozemske, Portugala, Španjolske, Švicarske i Velike Britanije.

Inmarsat je potpisao ugovore s pet glavnih pružatelja usluga zračne navigacije (ANSP) kao potporu programu ESA-Inmarsat Iris za modernizaciju upravljanja zračnim prometom (ATM) diljem Europe.

DFS (Njemačka), ENAIRE (Španjolska), ENAV (Italija), EUROCONTROL MUAC (Sjeverozapadna Njemačka, Belgija, Luksemburg i Nizozemska) i NATS (UK), koji zajedno upravljaju većinom europskog zračnog prometa, pridružit će se Initial Pilot operativne sposobnosti (IOC), koji označava značajnu prekretnicu za ranu fazu implementacije Irisa.

Odvojeno, Inmarsat je također potpisao ugovor s European Satellite Services Provider (ESSP), tvrtkom u vlasništvu europskih ANSP-a i usmjerenom na usluge sigurnosti života, u skladu sa standardima Međunarodne organizacije civilnog zrakoplovstva (ICAO).

ESSP će surađivati ​​s konzorcijem Iris kako bi pomogao u definiranju okvira usluga i certificiranja budućeg Iris Service Providera, tvrtke koja će biti imenovana u okviru programa za pružanje europskih komunikacijskih usluga podatkovne veze za Iris.

Podijeli:

 

 

Vezane objave