Pomorstvo je energetski najučinkovitiji oblik transporta, a više od 80% robe kojom se ukupno trguje u svijetu prevozi se preko mora i oceana. Taj se prijevoz udvostručio u posljednjih četvrt stoljeća. Upravo zbog toga ESA-in program za inovacije i podršku u navigaciji NAVISP, koji osmišljava budućnost navigacije s više od 200 projekata istraživanja i razvoja pokrenutih do sada, uz navigaciju za kopno prepoznaje jednaku važnost i pomorske navigacije.

Satelitski snimak globalne pomorske dostave, izvor exactEarth, snimljeno satelitom ESAIL

Pozicioniranje, navigacija i vrijeme

Satelitska navigacija, ili općenito podaci o pozicioniranju, navigaciji i vremenu (PNT), godinama su utjecali i transformirali razvoj u sektoru pomorskog prometa kako bi se povećala učinkovitost i sigurnost. Kako bi dodatno podržao i ubrzao tu transformaciju, ESA-in NAVISP započeo je partnerstvo s talijanskom  Grimaldi grupom  – jednom od najvećih grupacija brodarskih kompanija na svijetu s flotom od oko 130 brodova.

S obalom od 8.700 kilometara i svojim strateškim položajem na Mediteranu, Italija ima važnu poziciju unutar europskog plavog gospodarstva. Plavo gospodarstvo Italije, s pomorskim prometom kao najvažnijim segmentom, generiralo je više od 145 milijardi američkih dolara u 2021. godini, što čini 10% BDP-a zemlje, s više od 225.000 tvrtki koje zapošljavaju više od 900.000 radnika. Sukladno tome, učinkovitost njezinih luka ima izravan utjecaj na šire gospodarstvo.

-- tekst se nastavlja nakon oglasa --

 

foto Grupa Grimaldi

Satellite Assisted Bething

NAVISP-ov Grimaldi Satellite Assisted Bething project (GSAB) projekt stoga ima za cilj razviti i potvrditi prvi satelitski sustav navođenja za manevre pristajanja velikih plovila namjenski izgrađenih za prijevoz velikog broja kamiona i osobnih vozila.

Projekt će koristiti najnovije inovacije na satelitskim tehnologijama s više senzora, pridonoseći poboljšanju učinkovitosti manevara u luci kako bi se povećala sigurnost uz smanjenje emisija CO2 u skladu s osiguravanjem ekološki održivijeg ali i sigurnijeg sektora pomorskog prometa.

NAVISP razmatra sve vrste pametnih ideja o budućnosti navigacije: načine poboljšanja satelitske navigacije, alternativne sustave pozicioniranja i nove navigacijske usluge i aplikacije. Radeći u partnerstvu s europskom industrijom i istraživačima, do sada je pokrenuto više od 200 NAVISP projekata

Autonomni vez

Navigacija u obalnim područjima, kao i pristajanje u lukama, posebno je izazovna. Pomorske operacije u lukama vrlo su zahtjevne za navigaciju, mogu se izvoditi samo navigacijskim sustavima poput Galilea ili GPS-a. Glavni cilj GSAB-a je spojiti takve sustave s PNT senzorima, kako bi se postigle što bolje i sigurnije operacije brodova u lukama. Sustav GSAB treba omogućiti sigurnije i brže manevriranje i pristajanje dopuštajući velikim brodovima pristup lukama.

Dvije faze

Grimaldi će koordinirati međunarodnim timom za projekt GSAB u suradnji s norveškim industrijskim liderom specijaliziranim za dizajn tehnologije obrade i prijema signala Kongsbergom te s  talijanskim Radiolabs Consorcijem koji će se pobrinuti za dizajn, izvedbu i validaciju sustava u stvarnim uvjetima rada.

Projekt je podijeljen u dvije faze. Sadašnje aktivnosti NAVISP-a obuhvaćaju aktivnosti dizajna i razvoja, ugradnju senzora u Ro-Ro roll-on, roll-off plovilo i kampanju spremnosti za ispitivanje. U drugoj fazi, terenska ispitivanja će se provesti s opremljenim brodom u pogonima Grimaldi u drugoj europskoj luci po veličini Antwerpen-Bruges.

Istraživačko plovilo R/V Gunnerus i Ocean Drone 1 & 2 su plovila kandidati za demonstraciju, prikazujući autonomna plovila u simultanim operacijama, koja će se održati u Trondheimsfjordenu, prvom mjestu za testiranje autonomnih plovila na svijetu, izvor Kongsberg Seatex

Prva testna lokacija za autonomnu plovidbu

GSAB nije jedini projekt EU za unaprjeđenja pomorske navigacije. U drugom  NAVISP projektu čije je sjedište u Finskoj nazvanom Umjetna inteligencija / Fuzija senzora strojnog učenja za autonomnu navigaciju plovila (Artificial Intelligence / Machine Learning Sensor Fusion for Autonomous Vessel Navigation ) ima za cilj primijeniti umjetnu inteligenciju (artificial intelligence, AI) koja se može primijeniti za postizanje autonomne situacijske svijesti, tako da brod senzorima može pouzdano prepoznati vlastito okruženje .

Usmjerenost tog projekta je na istraživanju povezivanja podataka iz višestrukih brodskih senzora za otkrivanje i praćenje pokretnih objekata tijekom plovidbe i manevriranja, zajedno s istraživanjem proaktivnih i reaktivnih metoda izbjegavanja sudara. Takva tehnologija će se moći kasnije prilagoditi i za automobilsku i zrakoplovnu industriju. Usto, NAVISP surađuje s norveškim istraživačkim institutom SINTEF i Kongsbergovom podružnicom Kongsberg Seatex  na razvoju prve testne lokacije u svijetu za autonomno brodarstvo – Trondheimsfjorden Autonomous Vessel Test Area.

Satelit ESAIL

Mikrosatelit Europske svemirske agencije(ESA) ESAIL za praćenje brodova diljem svijeta uhvatio je, koristeći napredne algoritme za obradu na brodu, 57.000 brodskih poruka samo  u prva 24 sata rada. Mikrosatelit visokih performansi razvijen je kao partnerski projekt za pomoć europskim i kanadskim svemirskim tvrtkama da uspiju na konkurentnom globalnom telekomunikacijskom tržištu.

ESAIL je lansiran 2020. godine na svemirskoj letjelici Arianespace Vega iz europske svemirske luke u Kourouu, u Francuskoj Gvajani. Čini plovidbu morima sigurnijiom omogućujući industriji, pomorskim vlastima i vladama da nadziru ribarstvo, upravljaju flotama, štite okoliš i nadziru sigurnost. Prati brodove diljem svijeta detekcijom poruka koje brodovi emitiraju radijski putem s njihovim automatskim identifikacijskim sustavima, omogućujući im da budu identificirani čak i kada su udaljeni od obalnih nadzornih stanica. Satelit je izgradio LuxSpace u sklopu projekta partnerstva ESA-e s kanadskim operaterom exactEarth.

Podijeli:

 

 

Vezane objave