Europski parlament, Vijeće EU-a i Europska komisija 13. veljače usuglasili su nova pravila o autorskim pravima, kako su naveli, prikladna za digitalno poslovanje u Europskoj uniji. Pravilima se, kako navode, štite prava kreativne industrije  tisku, istraživačima, edukatorima, institucijama kulturne baštine i općenito građani. Nova su pravila prilagođena autorskim pravima u digitalnom okruženju gdje su usluge streaminga glazbe, platformi za video na zahtjev (Video on Demand VoD), agregatora vijesti i platformi s učitanim sadržajima postali glavni mediji umjetnicima i novinarima.

Sporazum još trebaju potvrditi Europski parlament i Vijeće EU što se očekuje u slijedećih nekoliko tjedana. Nakon toga bit će objavljen u Službenom listu EU, a države članice imat će 24 mjeseca za prijenos novih pravila u svoje nacionalno zakonodavstvo.

Nova pravila osiguravaju zakonsku regulativu za legalno prenošenje autorskih sadržaja na platforme poput YouTubea ili Instagrama. Nova pravila također osiguravaju i pojednostavljena pravila o prenošenju sadržaja s autorskim pravima kada se koriste u svrhu znanstvenih istraživanja, obrazovanja i očuvanja kulturne baštine.

Istraživačke organizacije, sveučilišta, odnosno sve obrazovne institucije moći će jednostavnije i legalno koristiti radove dostupne na internetu za istraživanje te obrazovne svrhe, a pri tome će se omogućiti bolji razvoj analitike podataka kao i umjetne inteligencije u Europi.

Učenici i nastavnici moći će koristiti materijale iz cijele EU zaštićene autorskim pravima u online tečajevima.

Online sadržaji kulturne baštine u zbirkama europskih muzeja, arhiva i drugih institucija kulturne baštine neće biti ograničena autorskim pravima.

Usto, otvara se i slobodan pristup autorskim djelima, filmovima ili glazbenim zapisima koji više nisu komercijalno dostupni u Europi, kao i većem broju europskih audiovizualnih djela na platformama za video na zahtjev.

Nužne promjene

Prema podacima istraživanja iz 2016. godine 57% korisnika interneta pristupa društvenim mrežama, informacijskim agregatorima ili internetskim tražilicama. 47% korisnika interneta čita vijesti na društvenim mrežama i agregatorima vijesti a da ne ide na izvorni sadržaj, odnosno ne ide na internetske stranice s kojih je prenesen sadržaj.

Isti trend je zabilježen i u glazbenoj i filmskoj industriji: 49% korisnika interneta u EU-u pristupa glazbi ili audiovizualnom sadržaju na internetu, 40% korisnika interneta u dobi od 15 do 24 godine gledalo je TV online barem jednom tjedno. Taj je trend od tada značajnije rastao.

U rujnu 2016. Europska komisija predložila je modernizaciju pravila o autorskim pravima EU-a kako bi zaštitila autore umjetničkih i novinarskih sadržaja a sve u okviru strategije jedinstvenog digitalnog tržišta Unije (Digital Single Market). Izmjene zakonske regulative o autorskim pravima nužna je, navode u EU institucijama, jer je postojeća regulativa iz 2001. godine kada nisu postojale društvene mreže, video na zahtjev, digitalizirane zbirke muzeja dostupne na internetu, nije bilo online edukacije…

Prednosti za autore

Kako se navodi u postignutom porazumu nova pravila o autorskim pravima donose:

– zakonski regulirana prava autora sadržaja, posebno za autore u audio i vizualnom i glazbenom sektoru, jačanje njihove pozicije u odnosu na internetske platforme kako bi imali pravičniju naknadu za korištenje svojih online sadržaja.

– prvi put se zakonom regulira prikladna i razmjerna naknada autorima za autorske sadržaje na internetu

– Autorima i izvođačima biti će dostupne informacije kako izdavači i producenti koriste njihova djela i izvedbe. To će im olakšati pregovaranje o budućim ugovorima o ostvarivanju naknada za njihov rad.

– ukoliko izdavači ili producenti ne budu koristili na reguliran način prava koja su autori i izvođači prenijeli na njih, autorima i izvođačima omogućava se opoziv tih prava.

– izdavačima tiskanih medija u EU osigurava se bolja pregovaračka pozicija o korištenju, odnosno prenošenju njihovih sadržaja na internetskim platformama. Time će novinari dobiti pravo na višu naknadu od prihoda koje ostvaruju internetske platforme od prenošenja sadržaja iz tiskanih medija.

Podijeli:

Vezane objave