Pregled skoro 500 online trgovina koje prodaju odjeću i obuću, namještaj i kućanske predmete i električne uređaje  pokazalo je da dvije trećine (67%) pregledanih web adresa nisu u skladu s osnovnim pravima potrošača EU-a, objavila je Europska komisija. Pregled su izvršili nacionalni uredi za zaštitu potrošača u 27 članica EU.

EU Direktiva o pravima potrošača (EU Consumer Rights Directive) zahtjeva da se prilikom kupovine na Interneta svaki potrošač upozna s jasnim, točnim i razumljivim informacijama o isporuci,  pravima na odustajanje i pravnom jamstvu u slučaju neispravnosti proizvoda.

Nepoštivanje EU propisa pronađeno je u malo više od dvije trećine europskih online trgovina

Neki od ključnih rezultata pregleda su:

  • Više od četvrtine označenih web stranica nema informacije za potrošače o odustajanju od kupovine. To mora biti predstavljeno na jasan i razumljiv način, precizirajući pravo na povrat kupljene robe u roku od 14 dana od njenog primitka, bez obrazloženja.
  • Gotovo polovici web adresa online trgovina nema jasno naveden rok od 14 dana za povrat kupljenog proizvoda
  • Na više od petine web adresa online trgovina cijena nije sadržavala cijenu dostave, poštarine ili druge moguće dodatne troškove ili informacije o mogućnosti takvih naknada.
  • Preko trećine web adresa online trgovina nisu informirale potrošače o minimalnom dvogodišnjem zakonskom jamstvu za kupljene proizvode koji u tom roku trebaju biti popravljeni, zamijenjeni ili naknade za neispravnost.
  • Iako zakon EU obvezuje trgovce da na svojoj web adresi imaju lako dostupan link na platformi za interno rješavanje sporova, informirajući time potrošače o njihovim mogućnostima u slučaju spora, gotovo 45 % pregledanih web stranica nije imalo takav link.
  • Petina označenih web adresa online trgovina nije poštivala Uredbu o geoblokiranju koja potrošačima omogućuje kupnju proizvoda s web stranica online trgovine u nekoj drugoj članici EU premda imaju mogućnost dostave u zemlju kupca.

Europska komisija zahtjeva od nacionalnih tijela za zaštitu potrošača detaljnju istragu navedenih slabosti te će od online trgovaca tražiti njihove ispravke, odnosno prilagođavanje EU propisima. Pri tome mjerodavna nacionalna tijela mogu provoditi potrebne postupke za usklađivanje online trgovina važećim propisima.

vrste online trgovina s najviše nepoštivanje EU propisa

Suradnja za zaštitu potrošača (Consumer Protection Cooperation CPC) i nacionalna tijela odgovornih za provođenje zakona o potrošačima EU provoditi će se u svim zemljama EU teIslandu, Lihtenštajnu i Norveškoj zaa rješavanje prekograničnih pitanja.

Nova Uredba o CPC-u (new CPC Regulation) primjenjuje se od 17. siječnja 2020. te donosi veće ovlasti nacionalnim tijelima za zaštitu potrošača te unaprjeđuju mogućnosti suradnje Europske komisije i tih tijela na onemogućavanju loših praksi prema potrošačima.

veste nedostataka na web stranicama online trgovina u EU, najviše online trgovine izostavljaju link za interno rješavanje sporova i podatke o pravu na povrat robe

Podijeli:

 

Vezane objave