Informacija o 3,2 milijarde eura državnih potpora za proizvodnju baterija u Europskoj uniji izaziva veliku pozornost kako u poslovnim tako i u političkim krugovima ne samo zbog te ključne odluke za sve ugroženiju europsku automobilsku industriju nego i zbog promjene u dijelu EU strategije o tržišnim pravilima prema kojima je strogo onemogućeno stvaranje tržišnog monopola u bilo kojoj gospodarskoj aktivnosti. Naime, očito se u EU institucijama i kod glavnih proizvođača automobila ali i od ključnih političkih aktera EU politike shvatilo da se samo udruženim snagama i posebnim institucionalnim mjerama mogu suprotstaviti istočnoazijskim rivalima koji ugrožavaju budućnost europske automobilske industrije. Automobilska industrija jedna je od ključnih europskih gospodarskih djelatnosti s jakom globalnom konkurentnošću, no razvoj proizvodnje električnih automobila u Kini i potpuna ovisnost europskih proizvođača od uvoza baterija za električna vozila iz istočne Azije ugrožavaju tu konkurentnost s trendom prelaska na električna vozila.

Tih 3,2 milijarde državnih poticaja naime neće biti jedini poticaj europskoj proizvodnji baterija za automobile ali i druge potrebe. Naime, najavljen je još jedan projekt od zajedničkog europskog interesa (Important Project of Common European interest IPCEI) koji je koordiniran iz Njemačke. Njegovi detalji bit će objavljeni prije kraja 2019. godine a formalno odobrenje očekuje se za nekoliko mjeseci, odnosno u prvim mjesecima 2020. godine. Koliko se za sada zna u taj će projekt biti uključeno 12 ili 13 članica EU te oko 50 tvrtki partnera.

Za promjenu smjera u EU tržišnoj strategiji čelni europski dužnosnici pridobili su i tvrdu zagovornicu ravnopravne tržišne utakmice dansku političarku Margarethe Vestager, inače EU povjerenicu za tržišno natjecanje u drugom mandatu i povjerenicu EK za digitalizaciju. Potpore za takve promjene očekivano dolaze i iz europskih velikih proizvođača automobila. Na primjer,  iz Peugeota PSA izravno su lobirali za EU program proizvodnje baterija, iz Renaulta, koji nabavlja baterije za električne automobile od tvrtke LG Chem, su ustvrdili kako će se opredijeliti za europske baterije čim  počne njihova proizvodnja.

‘Voda u ušima’

U Europi još nema proizvodnje baterija za automobile, postoji tek nekoliko manjih tvrki za sastavljanje njihovih dijelova koji dolaze iz Azije. Na svjetskom tržištu dominira nekoliko tvrtki od kojih su najveći kineski CATL te korejski LG Chem i Samsung. Europa je potpuno ovisna o uvozu baterija za automobile, uvoz je 100 posto. Kako Europa ima renomirane globalne proizvođače automobila, odnosno kako je automobilska industrija jedna od ključnih gospodarskih djelatnosti EU takva ovisnost o uvozu neodrživa je što su shvatili i ključni politički predstavnici u EU. Ovisnost o uvozu baterija za europsku proizvodnju električnih vozila sada se rješava kroz institucije EU bez obzira na aktualnu politiku tržišnog natjecanja, odnosno zabrane stvaranja tržišnog monopola. U EU institucijama shvatili su kako moraju odustati od takvih ograničenja kako bi se suprotstavile globalnoj prevlasti koja dolazi iz istočne Azije, odnosno agresivnoj strategiji prije svega Kine ostvarenoj i proizvodnji električnih vozila.

Za takav razvoj tržišta električnih vozila krivicu snose i europski proizvođači koji su do sada, prema podacima industrijske ekološke inicijative Transport & Environment (T&E), uložili sedam puta više u proizvodnju električnih vozila u Kini nego u Europi.

EU baterije do 2031. godine

Potrpredsjednik Europske  komisije i povjerenik za međuinsitucionalne odnose i upravu Maroš Šefkovič najavio je kako će Europska unija vjerojatno zabraniti uvoz baterija iz trećih zemalja, prije svega jugoistočne Azije, ukoliko ne zadovoljavaju ekološke standarde.

Tržište baterija u Europskoj uniji dostići će, prema procjenama do 2025. godine čak četvrt trilijuna eura. Propisi EU zahtijevaju stroge zahtjeve od ekološke održivosti sirovina koje se koriste kao i korištenje zelene energije u proizvodnji baterija.

„Naš fokus na povećavanju inovacija u okviru Battery Alliancea daje snažna industrijska partnerstva. Zahvaljujući intenzivnim naporima sedam država članica, industrije i Europske komisije, pojavljuje se prvi veliki europski paneuropski akumulatorski ekosustav “, rekao je Šefčovič nakon što je EK dala zeleno svijetlo za financijsku potporu za 3,2 milijarde eura državnih potpora za projekt razvoja tehnologije i proizvodnje baterija u sedam država članica: Belgiji, Finskoj, Francuskoj, Njemačkoj, Italiji, Poljskoj i Švedskoj. U okviru konzorcija sudjeluje 17 europskih tvrtki, među kojima su i BMW, Enel X, Umicore.

Očekuje se kako će EU do 2031. godine imati samodostatnu proizvodnju ekoloških baterija za svoje potrebe.

Njemačko-francuska inicijativa

Najveći udjel u konzorciju imaju njemačke tvrtke koje će dobiti preko milijardu eura državnih potpora za projekt pa zatim francuske tvrtke koje će dobiti oko 960 milijuna eura.

Očekuje se kako će uz državne potpore privatne investicije u projekt dostići dodatnih 5 milijardi eura.

Još u veljači 2019. godine francuski predsjednik Emmanuel Macron najavio je europski plan proizvodnje baterijskih ćelija. Naime, predviđena je izgradnja dviju tvornica za proizvodnju baterija s novim ekološkim kriterijima, jedna u Njemačkoj a druga u Francuskoj.

Tada je Macron u govoru pred Međunarodnom organizacijom proizvođača motornih vozila (International Organisation of Motor Vehicle Manufacturers) sa sjedištem u Parizu najavio da će Francuska će uložiti 700 milijuna eura tijekom sljedećih pet godina u projekte jačanja europske industrije akumulatora električnih automobila i smanjiti oslanjanje proizvođača automobila na dominantne azijske rivale.

Njemačka je u studenom izdvojila milijardu eura za podršku proizvodnji baterijskih ćelija kako bi se smanjila ovisnost o azijskim dobavljačima i povećala radna mjesta kod kuće koja bi mogla biti izložena riziku od napuštanja motora s izgaranjem.

Usto, Njemačka će uvesti shemu popusta od milijarde eura za kupce električnih automobila kako bi ostvarila cilj od milijun električnih automobila na njemačkim cestama do kraja  desetljeća.

Europa ima raznoliku i tehnološki naprednu industriju sposobnu za proizvodnju novih generacija baterija ali se ona mora suočiti i s problemom nabavke sirovina za takvu proizvodnju, naime velika većina sirovina se mora uvoziti

Podijeli:

 

Vezane objave