Tehnologija Vehicle-to-Everything (V2X) omogućuje opremljenim vozilima komunikaciju s drugim uređajima u svom okruženju – onima koje nose pješaci, drugim vozilima ili uređajima ugrađenim u sustave cestovnog prometa. Tehnologija V2X ima potencijal ceste učiniti sigurnijim za sve korisnike i praktičnijim za vozače omogućavajući različite mogućnosti novih sigurnosnih, informacijskih i zabavnih aplikacija. Tehnologija V2X obuhvaća nekoliko podkategorija aplikacija. To su infrastruktura vozilo-(prijevoz) (V2I), vozilo-pješak (V2P), vozilo-mreža (V2N) i vozilo-vozilo (V2V). GSA je prema izvješću iz siječnja 2022. godine registrirao 9 V2V čipseta, 42 najavljena modula od 15 proizvođača za automobile koji zadovoljavaju LTE i 5G standarde, 31 uređaja za automobile (OBU C-V2X) od 23 proizvođača i 25 uređaja za cestovnu infrastrukturu (C-V2X RSU) od 19 proizvođača.

Tijekom posljednjih nekoliko godina, ulaganja u V2X stalno su se povećavala s operaterima i vladinim tijelima koji planiraju i provode ispitivanja te razvijaju i grade testna mjesta i potrebnu infrastrukturu. Provode se terenska ispitivanja V2X-a na javnim ulicama ili u cijelim gradovima.

-- tekst se nastavlja nakon oglasa --

 

Od početka 2020. godine razvoj V2X tehnologije i proizvoda je značajno napredovalo, s više OEM-a (proizvođača automobila i kamiona) koji podržavaju C-V2X (Cellular Vehicle-to-Everything) komercijalnim modelima ili planovima za implementaciju, te se usklađuju regulativa, standardizacija, interoperabilnosti s drugim tehnološkim rješenjima…

Za primjenu se koriste dva komunikacijska rješenja. Prvi je WiFi 802.11p, te tehnologija namjenske komunikacije kratkog dometa, jednosmjerni ili dvosmjerni bežični komunikacijski kanali kratkog i srednjeg dometa, posebno dizajnirani za automobilsku uporabu i odgovarajući skup protokola i standarda (Dedicated short-range communication DSRC) koja se koristi u SAD i Europi (u sklopu inicijative Inteligentnih prometnih sustava ITS). Posebno snažan razvoj uslijedio je 2020., te tijekom 2021. godine na najnaprednijem tržištu V2X na svijetu u Kini te Sjevernoj Americi i Europi.

Bežična komunikacija

C-V2X koristi 3GPP standardizirani 4G LTE ili 5G mobilna bežičnu povezanost za slanje i primati signale od vozila do drugog vozila, pješake ili vestovnu infrastrukturu kao što su npr. semafori u okruženju prometovanja. C-V2X se obično koristi u frekvencijskom opsegu od 5,9 GHz. C-V2X može funkcionirati i bez povezanosti na Internet a domet mu je oko 1,5 km. V2X je standardiziran još 2014. godine u 3GPP izdanju 13 da bi u 3GPP izdanju 14 2017. godine standardiziran kao C-V2X.

3GPP izdanje 15 predstavilo je 5G za V2N slučajeve upotrebe, a 3GPP izdanje 16 (koje je usklađeno s R14 i R15 i dovršen je u srpnju 2020.) dodalo je  veću propusnost i veću pouzdanost, širokopojasni raspon i pozicioniranje i niže latencija, za napredne sigurnosne aplikacije. 3GPP definira PC5 sučelje za izravno komunikacija (npr. V2V, V2P) i Uu sučelje za spajanje na mrežu. Funkcionalnost C-V2X može se isporučiti preko i 4G i 5G mreže.

Testiranja

Do sada je diljem svijeta testirano niz slučajeva korištenja C-V2X rješenja kao što su:

  • Izbjegavanje sudara, uključuje lijevo/desno pomoć vozaču pri skretanju, pomoć pri kretanju raskrižja, upozorenje na red čekanja i upozorenja za hitne slučajeve stop-svjetla čime se pomaže vozačima da izbjegnu sudare s drugim automobilima
  • slučajeve upozoravanja kada vozilo prima informacije o zatvaranje nekog od prometnih traka, podaci o gustoći prometa, radovima na cesti i ostalim uvjetima koji utječu na promet
  • upozorenje o pješacima i biciklistima u prometu
  • daljinsko praćenje stanja vozila
  • dijeljenje informacija o stanju na cesti od vozila ispred
  • HD senzori koji omogućuju bolju koordinaciju s drugim vozilima u prometu
  • autonomne aplikacije za vozila uključuju postrojavanje, integracija s ADAS sustavima, automatizirano pokretanje vozila na semaforu
  • upozorenje o vozilu hitne pomoći u prometu
  • različiti testovi upravljanja prometom

U Hong Kongu je prvi put u svijetu C-V2X testiran u samostalnoj (stand alone SA) 5G mreži.

Europsko-kineska suradnja

Tijekom 2021. prezentirani su rezultati zajedničke europsko-kineske suradnje probne verzije 5G V2X (5G-DRIVE / V2X) vršenim na testnim mjestima u Europi i Kini. Testirane su različite visine antena, RSU razmak, latencija i učinak brzine vozila na C-V2X. Operateri nastavljaju ulagati u C-V2X u različitim tehnologijama, uključujući 4G LTE, LTEAdvanced, LTE-Advanced Pro i 5G GSA je identificirano najmanje 26 operatera uključena u evaluaciju, razvoj, testiranje ili isprobavanje C-V2X: AT&T, BT/EE, Bell Mobilnost, China Mobile, China Unicom, Deutsche Telekom, HKT, KDDI, KPN, KT, LG Uplus, NTT DoCoMo, Orange Francuska, Proximus, SK Telecom, Softbank, Telekom Italija, Telefonica, Telekom Malezije, Telekom Austrija, Telstra, T-Mobile Austrija, T-Mobile Češka, Verizon, Vodafone Njemačka, Vodafone UK.

Rezultati testiranja primjenjuju se i u unaprjeđenju sustava pomoći vozačima (Advanced driver-assistance systems ADAS).

Podijeli:

 

 

Vezane objave