Na sedmoj po redu konferenciji „Trendovi u telekomunikacijama u 2017. godini – Moć komunikacije“, koju organizira PwC Hrvatska u suradnji s poslovnim tjednikom Lider,predstavljenisu trendovi u telekomunikacijama koji se očekuju u 2017. godini, načini na koji telekomunikacijski sektor prati promjene navika potrošača i kako svoje poslovne modele prilagođava globalnim trendovima.

Dejan Ljuština, član Uprave i partner za usluge poslovnog savjetovanjau PwC Hrvatskojte lider za savjetodavne usluge u sektoru telekomunikacija i energetike u regiji jugoistočne Europe, koji je ujedno i glavni nositelj konferencije, u svojoj uvodnoj prezentaciji, predstavljajući i analizirajući nove trendovegovorio je o promjenama poslovnih modela zbog utjecaja digitalizacije, problemu nedostatka inovativnosti u telekomunikacijskom sektoru, globalnoj konsolidaciji sektora i utjecajima na regiju jugoistočne Europe, promjenama TMT ekosistema, promjenama navika kupaca i kako se s time nose igrači na tržištu.

„Tehnološke globalne kompanije danas dominiraju svjetskom ekonomijom i očekivanje je da će u 2017. Apple, Amazon, Facebook, Google i Microsoft još ojačati svoj utjecaj. Iako će rast pametnih telefona i tableta slabiti pa čak biti i negativan, doći će nove tehnologije. U PwC-u analiziramo nekoliko stotina novih tehnologija, no najveći utjecaj u 2017. i nadalje imat ćesamovozeći automobili, dronovi, napredna robotika, Internet stvari te umjetna inteligencija. Upravo će umjetna inteligencija biti područje najvećeg rasta i promjena. Radi se o tržištu koje bi do 2020. godine globalno trebalo narasti na 47 mlrd US$. Proizvodi umjetne inteligencije su već danas na tržištu : Amazon Echo, Google Home i IBM Watson npr. Utjecaj umjetne inteligencije bit će ogroman – mijenjat će se zanimanja i kompanije. Oni koji se ne prilagode nestat će. U medijima smo prešli granicu te je Internet oglašavanje postalo veće od televizijskog, no rast prihoda od Internet oglašavanja dana ide predominantno u blagajnu Facebooka i Google-a. Telekomi, suočeni s gubitkom globalnog utjecaja, prolaze transformaciju prema simplifikaciji, digitalizaciji i konsolidaciji. No najveći problem im je kultura – nisu agilni i učinkoviti kao digitalni startupovi i upravo tu se moraju početi mijenjati.“- rekao jeDejan Ljuština.

Na prvom panelu svoja razmišljanja razmijenili su Dejan Ljuština, partner u PwC Hrvatskoj,predsjednik Uprave HT-a Davor Tomašković, predsjednik Uprave Vipneta JiříDvorjančanský te predsjednik Uprave Tele 2, Viktor Pavlinić.

Davor Tomašković, predsjednik Uprave HT-a izrazio je optimizam i očekuje rast telekom tržišta u 2017.godini, sukladno rastu BDP-a i pozitivnim trendovima. Očekuje rast u segmentu ICT-a,broadbanda,  dok za fiksnu telefoniju predviđa da će dalje padati. Što se tiče konsolidacije tržišta u regiji, govorio je o velikom iskoraku HT-a i akviziciji Crnogorskog telekoma, što je u skladu sa strategijom HT-a da postane i regionalni lider na telekomunikacijskom tržištu. Konsolidacija telekomunikacijskog tržišta događa se u cijeloj Europi pa sukladno tome i u Hrvatskoj. Što se tiče digitalizacije poslovanja,  istaknuo je kako su u tome predvodnici financijska industrija i maloprodaja, a najveći učinci očekuju se od digitalizacije zdravstvenog sustava, javne uprave, gradova itd.

Viktor Pavlinić, predsjednik Uprave Tele 2, istaknuo je kako očekuje rast telekom tržišta u 2017., kao rezultat rasta BDP-a i potrošnje.  To može potaknuti korisnike da si priušte kvalitetnije usluge koje nude telekomi, što će utjecati na rast telekomunikacijskog tržišta. Što se tiče konsolidacije, istaknuo je kako je konsolidacija poželjna ako vodi većoj konkurentnosti,  jer je to jedini ključ i uvjet da bi krajnji korisnici imali bolju uslugu, bolje korisničko iskustvo i nižu cijenu. Naglasio je kako je uloga države potaknuti konkurentnost jer je telekom sektorvažan pokretač društva općenito.

Predsjednik Uprave Vipneta JiříDvorjančanský, predviđa sve veći pomak s fiksnog interneta prema mobilnom, kao i sve veći utjecaj Big data i umjetne inteligencije. Istaknuo je kako se telekom kompanije mijenjaju sukladno trendovimapa tako i Vipnet uvodi nove tehnologije kojima želi povećati vlastituučinkovitost. Također smatra kako je konsolidacija tržišta važna te je istaknuo da međusobna konkurentnost igrača na tržištuomogućuje korisnicima kvalitetniju uslugu i bolju cijenu.

Na drugom „Digital panelu“, Marijan Lalić, državni tajnik za razvoj digitalnog društva, Dražen Lučić, predsjednik Vijeća HAKOM-a, Ivica Mudrinić, osnivač HUB385, Mladen Pejković, stariji izvršni direktor poslovnog razvoja, strategije i informacijske tehnologije Atlantic Grupe, Boris Trupčević, direktor Styria Media International za Hrvatsku te Davor Tremac, generalni menadžer Ubera za Hrvatsku,  govorili su o digitalnoj transformaciji kompanija.

Mladen Pejković istaknuo je kako je digitalna transformacija izazovnija, što je kompanija veća. Istaknuo je kako se mijenja se odnos između proizvođača i maloprodajnog lanca, stvoren je potpuno novi odnos između proizvođača robe i krajnjeg korisnika. Pomoću analitike i Big data stvara se novi odnos, nova komunikacija, prilagođena potrebama krajnjeg korisnika. Radi se o kognitivnoj analitici koja preskače niz posrednika na tržištu.

Boris Trupčević je istaknuo da će digitalna konzumacija medija dominirati u budućnosti, prije svega video koji doživljava ekspanziju. Istaknuo je da je medijska industrija naučila da se moraju osmišljavati novi načini rada, novi poslovni modeli, što je dugotrajan i skup proces. Dodao je kako samooni koji u medijskoj industriji prepoznaju trendove i prilagode se, imaju budućnost.

Marijan Lalić,  smatra da državu očekuje digitalni smjer i niz prilagodbi.  Dražen Lučićje dodao kako Hrvatska zaostaje u digitalnoj pismenosti, da treba raditi na podizanju njene razine, kao i na unaprjeđenju procesa u državi kako bi ih prilagodili digitalnoj preobrazbi. Također, smatra da je nužno da regulacija bude ex post, ako dođe do poremećaja na tržištu, a ne unaprijed preregulirati tržište.

Ivica Mudrinić smatra da država mora odraditi svoj posao što se tiče regulative za online te  praćenja stanja, a državna infrastruktura mora biti digitalizirana ako želimo omogućiti  rast statrtup kompanija koje će generirati nova radna mjesta. Naglasio je kako nova tehnologija zahtijeva nove procese.

Davor Tremac je istaknuo da digitalna transformacija nikada ne prestaje, ali proces treba završiti. Sustave koji su zastarjeli treba gasiti, neovisno o tome kolika su ulaganja u takve sustave bila – nužno je prilagoditi se.