Vipnet je nedavno organizirao natječaj pod nazivom “Heroji digitalnog doba”, u kojem su se tražili kreativni i inovativni oblici poslovanja, s naglaskom na digitalno

Među tri najbolja mala poduzetnika u Hrvatskoj, odabrana u Vipnetovom natječaju, našao se i startup Urban Mobility koji nudi car sharing uslugu, ali s naglaskom da se radi uglavnom o korištenju električnih vozila. Zainteresirao nas je takav koncept te smo odlučili zamoliti direktora Matiju Krznara da nam ispriča više o cijelom projektu.

Urban Mobility jedan je od pobjednika Vipnetova natječaja Heroji digitalnog doba

Matija, kako ste se odlučili krenuti u poduzetništvo i koji su najveći problemi s kojima ste se susreli?

Karijeru sam započeo u korporaciji, no oduvijek sam razmišljao o vlastitom biznisu. Istodobno sam pratio startupsku scenu i razvoj aplikativnih rješenja koja su pokazivala da postoji značajan potencijal za nova tržišta i nove igrače. Oduvijek sam se zanimao za sve vrste prometovanja, kretanja i automobile. Kada sam shvatio kakav potencijal postoji na području mobilnosti i prometa te prostora za optimizaciju na našem tržištu, definitivno sam odlučio time se baviti i pokrenuti moderan sustav dijeljenja električnih vozila.
Pokretanje prvog car sharing projekta na ovim prostorima bilo je zaista izazovno. U dvije godine pripreme, razvoja sustava, stvaranja tima, pregovaranja s dobavljačima i prezentiranja ideje da ljudi međusobno dijele (električni!) auto pomoću aplikacije, nailazio sam na svakojake prepreke. Osobito je bilo zahtjevno uvjeriti financijske institucije da se radi o poslovnom modelu koji može zaživjeti na našem tržištu. S obzirom na moje iskustvo kroz ovaj projekt, konkretno, najvažnije je imati odgovor na svako pitanje.

Spin City je car sharing usluga i vaš pobjednički projekt na Vipnetovom natječaju Heroji digitalnog doba. Kako ste došli na ideju kreiranja car sharing usluge?

Prije tri godine počeo sam razmišljati o inovativnim modelima mobilnosti, a koji bi mogli odgovarati suvremenim potrebama građana, osobito mladim ljudima. Nedovoljno fleksibilna mreža javnog prijevoza u Zagrebu usmjerila me prema području car sharinga. Koncept je to sukorištenja automobila koji je uspješno zaživio u velikim gradovima Europe i Sjedinjenih Američkih Država, a koji sam htio maksimalno prilagoditi i tehnološki unaprijediti tako da odgovara potrebama i suvremenom stilu života u hrvatskim gradovima.

Tako je nastala startup tvrtka Urban Mobility, koju sam osnovao s kolegom Florianom Grubišinom, a koja je osmišljena kao platforma za usluge temeljene na green-tech rješenjima, koje će pridonijeti inovativnom korisničkom iskustvu i kvaliteti urbanog života. Pionirski pothvat tvrtke je Spin City, projekt koji dovodi Zagreb na kartu europskih metropola s car sharing sustavom.

Car sharing usluga zadovoljit će suvremene potrebe građana, osobito mladih ljudi

Recite nam ukratko, kako funkcionira Spin City?

Spin City je odgovor na suvremene potrebe urbanog čovjeka za mobilnošću, zato što je komplementaran postojećim oblicima javnog prijevoza te društveno i ekološki odgovorna alternativa vlasništvu nad osobnim vozilom.

Uz primjenu suvremene tehnologije, integrira principe ekonomije dijeljenja (sharing economy) i suvremene, zelene ekonomije. Pomoću pametnih rješenja, Spin Cityjevi korisnici koriste vozilo upravo onoliko koliko im je potrebno, a bez troškova njegova posjedovanja i održavanja. Tako sami korisnici pridonose racionalnom raspolaganju resursima, očuvanju okoliša i kvaliteti života u gradu.
Korisničko iskustvo Spin Cityjevog rješenja vrlo je jednostavno, zabavno i korisno jer su pametni telefon i vozačka dozvola sve što je potrebno za vožnju gradom, ali i zabavno jer korištenje usluge kroz aplikativna rješenja prati suvremeni način života. Također je i korisno jer omogućuje potpunu fleksibilnost i slobodu kretanja dostupnu na zahtjev, 24/7 te zbog toga što vozač Spin Cityjevih vozila štedi novac i čuva okoliš.

Usluga Spin City koristi uglavnom električna vozila, a voditelj voznog parka prima notifikacije o stanju akumulatora

Iznajmljeni automobil otključava se aplikacijom. Kako ste to tehnološki riješili? Postoje li sigurnosne prijetnje?

Aplikativno rješenje, povezano sa serverom, šalje informaciju u putno računalo koje je konektirano u vozilu. Putno računalo preko servera “prima” naredbe od korisnika (rezerviraj, otključaj, zaključaj…). Sigurnost i zloporaba korisničkih računa priličan je izazov za sve one koji rade posao pomoću aplikativnih rješenja. Kako bi smanjio sigurnosne rizike, svaki korisnik verificira svoj korisnički račun prije vožnje, i to unosom svog jedinstvenog PIN-a na terminalu. Ako se unese pogrešni PIN, tj. onaj koji ne pripada korisničkom računu, vozilo se neće moći upaliti ni pokrenuti.
Također, imamo “alarming” funkcionalnost u sustavu rezervacija, gdje su postavljeni određeni eventi/uvjeti, kako bismo pravodobno bili obaviješteni o statusu flote vozila na terenu. U slučaju da se prazni akumulator ili, primjerice, ako je razina baterije električnog vozila na 25% ili niže, šalje se notification pomoću sustava voditelju voznog parka, koji dalje dodjeljuje zadatak preko sustava agentu na terenu, ovisno o vrsti zadataka, prioritetu i sl.
Sami korisnici prije vožnje preko terminala odgovaraju na pitanje o čistoći vozila izvana i iznutra te ovisno o feedbacku, imamo informaciju kada vozilo treba na pranje/čišćenje, a što optimizira naše resurse.

Sve što je potrebno za korištenje usluge su pametni telefon i vozačka dozvola

Vidite li Uber ili taksi uslugu kao svoju konkurenciju, i zašto smatrate da imate mjesta na tržištu pokraj takve alternative?

Car sharing nije izravna konkurencija Uberu ili taksističkim servisima. Uber je ride sharing, i time je komplementaran car sharingu. Riječ je o uslugama koje se međusobno razlikuju, u prvom redu prema kontroli koju ima korisnik. Kod car sharinga vi kao vozač imate sav komfor koji vam pruža vožnja osobnog vozila – sami birate kuda ćete se, koliko i kako voziti.

Što je sa zakonskom regulativom? Postoje li potencijalni problemi poput onih koji prijete Uberu?

Svaki korisnik verificira svoj korisnički račun prije vožnje unosom PIN-a

Smatram da regulativa i lokalna samouprava trebaju poticati takve oblike mobilnosti koji omogućuju racionalno raspolaganje resursima, očuvanje okoliša i bolju kvalitetu života. Car sharing u osnovi je najam vozila, ali gledajući konceptualno i procesno, postoje značajne razlike. S obzirom na to da je naša djelatnost 77.11. iznajmljivanje motornih vozila, čime se i bavimo, ne vidimo problem u pravno-administracijskom smislu.

Kakvi su vam planovi glede prostornog širenja i tehnološke nadogradnje vaše usluge?

Car sharing usluga u prvom je redu korisna u urbanim sredinama. U tom smislu, vidimo prostor za tržišta u većim gradovima u regiji, moguće i u Hrvatskoj. Trenutačno razvijamo model Spin Cityjeve franšize kao učinkovit način širenja branda Spin City, know howa i naših usluga. U tehnološkom kontekstu, vidimo potencijal za marketing kroz aplikativna rješenja i u bliskoj budućnosti očekujemo nove funkcionalnosti na tom području. Koliko nam vrijeme dopušta, usput radimo i na novim oblicima dijeljenja/najma vozila i drugih resursa za kretanje, jer tek treba iskoristiti urbani i turistički potencijal naše zemlje.