“Naš je cilj digitalizacijom postići dostupnost što većeg broja usluga, 24/7, s naglaskom na mobilne uređaje, ponuditi kvalitetnu uslugu i u konačnici povećati razinu zadovoljstva klijenata”

Piše: Zvonko Pavić

Vedran Turković je IT menadžer s više od deset godina poslovnog iskustva, prije svega u bankarskoj industriji. Posljednjih godinu dana, kao izvršni direktor Sektora informatike Hrvatske poštanske banke, Turković je odgovoran za cjelokupan IT sektor, što uključuje razvoj i održavanje aplikativne i sistemske podrške te koordinaciju tima s gotovo stotinu zaposlenika. Tijekom karijere u HPB-u sudjelovao je u svim važnim informatičkim projektima. S Vedranom smo razgovarali o digitalizaciji bankarskog sektora, suradnji banke s domaćim IT tvrtkama, novim propisima i kreditima za startupe i samostalne programere.


U posljednje vrijeme u financijskom svijetu često se govori o digitalizaciji poslovanja – kako to ide u HPB-u?

Digitalizacija, odnosno digitalna transformacija, već je duže vrijeme jedan od najpopularnijih termina koji se spominje u financijskoj industriji. U Hrvatskoj poštanskoj banci pratimo svjetske tehnološke trendove i nastojimo biti kontinuirano fokusirani na njih. Svjesni smo činjenice da digitalna transformacija nije misija samo za IT u smislu implementacije određenih informatičkih rješenja, već je na razini cijele kompanije potrebno graditi digitalnu kulturu i novi način razmišljanja koji zahtijeva kreativnost i inovaciju prije svega. Naš je cilj digitalizacijom postići dostupnost što većeg broja usluga, 24/7, s naglaskom na mobilne uređaje, ponuditi kvalitetnu uslugu i u konačnici povećati razinu zadovoljstva klijenata.

Sinergija HPB-a i domaćeg ICT-a

Možete li nam izdvojiti nekoliko vaših novijih digitalnih rješenja?

Kako je naglasak na dostupnost usluga preko mobilnih uređaja, izdvojio bih aplikaciju za mobilno bankarstvo za fizičke osobe i poslovne klijente, za koju smo dobili nekoliko nagrada. Ta mobilna aplikacija u startu je izvrsno prihvaćena, i danas je mobilno bankarstvo najbrže rastuća usluga HPB-a. Na kraju 2017. imali smo gotovo 150 tisuća korisnika usluga elektroničkog bankarstva. Početkom 2016. godine implementirali smo uslugu SuperSmart HPB, i tako klijentima ponudili otvaranje tekućeg računa u potpunosti online preko videokomunikacije. Tada je videoidentifikacija kao praksa u otvaranju računa bila prisutna u samo šest zemalja EU, a HPB je u Hrvatskoj bio prvi s takvim rješenjem. Krajem 2017. uveli smo uslugu e-gotovina, kojom smo, također prvi na domaćem tržištu, omogućili klijentima podizanje novca na bankomatu mobitelom bez korištenja kartice.

Jeste li ta rješenja radili sami ili s partnerima? Opišite nam tu suradnju – kako surađujete s domaćim IT sektorom i fintech tvrtkama?

S obzirom na to da smo najveća banka u hrvatskom vlasništvu, nastojimo što više surađivati s domaćim IT kompanijama i tako zadržati stručnjake u našoj zemlji. Suradnja s partnerima, naravno, ovisi o kompleksnosti usluge koju želimo implementirati. Tako smo SuperSmart HPB razvili u suradnji s tvrtkom Infinum, s kojom radimo i na nekim drugim projektima, a određena rješenja kreiramo sami. Također smo aktivni u suradnji s domaćim i stranim fintech kompanijama, u skladu s našim ciljem da intenziviramo inovativni trend koji smo dosad izgradili.

Brza, moderna banka

I sve druge banke u Hrvatskoj rade intenzivno na digitalizaciji – kako u tom smislu gledate na svoje konkurente?

Vremena su se promijenila, i u najezdi fintech kompanija bankarski biznis i sama komunikacija s klijentima morali su se promijeniti. Banke moraju mijenjati način razmišljanja, ubrzati se i pratiti trendove u digitalnom svijetu. U HPB-u smo toga svjesni i svojim smo inovacijama već pokazali da se možemo nositi s takvim izazovima i uspješno razvijati jednostavne, brze i sigurne usluge kakve trebaju bankarski klijenti i prije konkurencije. Uvodimo promjene prijeko potrebne za jačanje tržišne pozicije HPB-a, imamo znanje i spremni smo stvarati nove tržišne trendove.

U posljednje vrijeme govorite o “promjeni percepcije HPB-a” – na što točno mislite i kako se ta promjena odražava na IT odjel banke?

Mi smo predani stvaranju moderne banke, upućeni smo u nove tehnologije, fokusirani na inovacije i potrebe klijenata, stalno educiramo djelatnike i razvijamo timove koji osmišljavaju i implementiraju suvremena rješenja za banku i korisnike naših usluga. To je novi HPB. Klijenti vide da se mijenjamo, spremno konkuriramo i najboljima, izlazimo prvi na tržište. U posljednje dvije godine osobito se povećava broj mladih klijenata u našoj banci. Rekao bih da je IT sektor dao doprinos tome jer je mlađe generacije privukla prije svega ponuda inovativnih usluga. S druge strane, promjena percepcije HPB-a, za koju su zaslužni svi kolege i sektori, za nas u IT-u dodatni je poticaj u stvaranju našeg digitalnog bankarstva.

Recite nam koliko ulažete novca u digitalizaciju poslovnih procesa i usluga te u daljnju informatizaciju same banke?

O konkretnim brojkama, naravno, ne mogu govoriti. Važno je da Uprava HPB-a podržava razvoj primjeren eri digitalizacije te je spremna na investicije koje pridonose ubrzanju procesa i stalnom razvoju novih usluga i kanala.

Regulacije i inovacije

Siguran sam da ste spremni za PSD2 i GDPR – međutim ta dva propisa u jednoj su mjeri proturječna: kako se vi nosite s tim proturječnostima?

Regulatornih zahtjeva zaista ima mnogo, i nisu nimalo trivijalni za implementaciju. Neki možda na prvu reagiraju s negodovanjem na regulativu i njene izmjene jer donekle usporavaju proces digitalizacije, ali mi u HPB-u svjesni smo da je cilj u što većoj mjeri zaštititi klijenta. Dakle, PSD2 i GDPR možda jesu donekle proturječni, no to je još jedan od izazova gdje moramo pokazati inovativnost kako bismo bili u skladu s regulativom, a istodobno donijeli korist našoj tvrtki.

Neizbježno je pitanje za svaku banku: kako i koliko se brinete o informatičkoj sigurnosti vašeg sustava i o kibernetičkoj sigurnosti vaših klijenata?

Nije potrebno posebno naglašavati važnost sigurnosti u vremenima digitalizacije. Promjene su tako brze, a sigurnosni dio priče ne bi smio kasniti za novim tehnologijama. U HPB-u imamo kontinuirani fokus na sigurnost, ulažemo dovoljno kako bi sigurnost banke i klijenata bila na najvišoj razini, jer ništa drugo jednostavno nije dopustivo.

Krediti za startupe i developere

U posljednje vrijeme često se govori o kriptovalutama. Kakav je stav HPB-a prema tome? Posebno prema bitcoin hypeu? Planirate li nešto kao HPB-Coin? 

Što se tiče kriptovaluta, postoji suradnja s fintech kompanijama te smo u fazi ispitivanja potencijalnih novih usluga. Na području kriptovaluta mnogo toga nije detaljno regulirano, zbog čega pristupamo vrlo oprezno, no to nije razlog da ne istražujemo. Imamo vlastiti blockchain projekt, a na bankarstvo počinju djelovati i dostignuća u tehnologiji strojnog učenja i umjetne inteligencije.

Kako stojite s brojem klijenata i koliko među njima imate tvrtki iz ICT sektora? Imate li ponudu kredita za tehno startupe i za pojedince programere?

Danas HPB ima više od 600 tisuća klijenata u svim segmentima, među kojima su sve zastupljenije mlađe generacije, dobri poduzetnici i uspješne kompanije. ICT sektor, kao iznimno značajan za gospodarstvo Hrvatske, jer raste brže od ostalih i predstavlja potencijal za povećanje zaposlenosti, ima važno mjesto u HPB-ovim aktivnostima i financiranju projekata. Svjesni smo i značaja i potreba IT tvrtki jer i sami kontinuirano razvijamo nova rješenja i koristimo nove tehnologije. HPB je tu da kreditima, brzom uslugom i konkurentnim cijenama sudjeluje u svim kvalitetnim poduzetničkim projektima, kao i da početnicima pomogne da ostvare svoje poslovne ideje.