Gauss je izvanredan primjer kako uz znanje i volju, u manje od pet godina, iz samog temelja stvoriti najbrže rastuću tehnološku tvrtku. Pitali smo Ivana Lozančića, direktora Gaussa, koja je tajna njihova uspjeha

Deloitte je nedavno objavio popis 50 najbrže rastućih tehnoloških tvrtki u srednjoj Europi. Na popisu se našlo i šest hrvatskih tvrtki – Gauss, Rimac automobili, Axilis, Telum, Hangar 18 i Serengeti. Kao i prethodnih godina, većina plasiranih tvrtki iz Hrvatske bavi se softverom, jedna čistom tehnologijom (Rimac automobili), a jedna digitalnim marketingom (Telum).

Prva hrvatska tvrtka na toj listi je Gauss koji se nalazi na 19. mjestu. Riječ je o mladoj, osječkoj tvrtki koja se bavi razvojem softvera za klijente te dijelom informatičkim edukacijama i razvojem vlastitih komercijalnih rješenja. Direktor Gaussa je Ivan Lozančić, koji je na ovaj način zaokružio svoja prijašnja iskustva u razvoju softvera. Gauss je osnovan 2012. godine, a danas ima više od 70 zaposlenika, i to u Slavoniji koja vapi za radnim mjestima. Pročitajte u nastavku intervju s Ivanom Lozančićem – saznajte što je Gauss, čime se bavi i kakvi su im planovi za budućnost.

Ivan Lozančić – foto by Davor Kibel

Gauss je danas respektabilna tvrtka u hrvatskim, ali i u europskim okvirima. Kako ste se uopće odvažili zaputiti u poduzetničke vode, i to u okruženju koje nije nimalo idealno za privatno poslovanje?
Godinama sam radio kao freelancer u web-developmentu i u to vrijeme bio dobar u tome, tako da nisam previše razmišljao o tome da uđem u poduzetništvo. Napustio sam dobro plaćen posao, i bez prevelikih očekivanja, zajedno s partnerom Draganom Ibriksom Golubom, započeo graditi tvrtku. Iskustvo koje smo stekli na svim poslovima prije ovog pomoglo nam je izbjeći određene početničke pogreške, ali i dalje svakim danom učimo, jer vođenje tvrtke od 80 ljudi u ovako dinamičnom sektoru jednostavno ne možete naučiti. Većina ljudi koja je u tvrtki od početka, u ovu je priču ušla napuštanjem sigurnih poslova. Imali smo volju za promjenom, drugačijom radnom okolinom i želju za gradnjom nečeg velikog. Nismo to nikada zapisali na papiru, sve što smo planirali, provodili smo bez strogo definiranog plana. U tom procesu dogodilo se mnogo toga dobrog, uz poneke pogreške. Zadovoljan sam postignutim, ali imamo velike ambicije za nastavak. Okruženje u kojem poslujemo nije idealno, brojne su prepreke i otežavajuće okolnosti za tvrtke u rastu, ali vjerujem da ide nabolje. Optimizam i vjera u sebe nešto je što ljudima oko nas kronično nedostaje, a što može biti dovoljan motiv za pozitivne promjene.

Gauss – foto by Davor Kibel

Komparativne prednosti

Što Gauss Development nudi tržištu i zašto bi netko odabrao vaše usluge, a ne nečije druge?
Ono u čemu smo se diferencirali od velike većine tvrtki za razvoj softvera jest široka paleta usluga koje nudimo te fleksibilnost prema potrebama klijenta, koju uspješno održavamo od naših početaka. Iako smo krenuli s razvojem web-stranica, brzo smo uvidjeli da potencijal razvoja mobilnih rješenja te poslovnih rješenja po mjeri ne smijemo propustiti. Kad radite za veće klijente, sva ova područja postaju usko povezana i jednostavno bolje konkurirate ako kvalitetno možete pokriti sve. Uspjeli smo izgraditi timove stručne u navedenim područjima, a sada je najveći izazov osigurati dovoljno posla za sve u svakom trenutku te interna organizacija unutar svih odjela. Klijenti odabiru nas jer uvijek nastojimo pojednostaviti proces, naglasak s tehnologije i procesa razvoja prebaciti na rješavanje problema.

Većinu vašeg prometa čini izvoz, tj. prodaja usluga stranim klijentima. Kako ste uopće došli do prvih klijenata u inozemstvu i kako ste stekli njihovo povjerenje?
U počecima smo do stranih klijenata dolazili isključivo preporukama, a danas većina dolazi preko weba. Povjerenje je uvijek ključ dobivanja novih poslova, pogotovo kada krenete kao mala tvrtka iz Hrvatske. Imali smo različita iskustva i situacije gdje su klijenti bili nepovjerljivi jer smo mladi, zato što poslujemo iz Hrvatske i slično. Kvaliteta rada uvijek uklanja sve sumnje, ali nije uvijek lako doći do realizacije i početka rada.
Trenutačno oko 70% poslovanja odlazi na inozemna tržišta, a ostatak završava u Hrvatskoj. Najviše poslujemo s klijentima iz središnje Europe, tvrtkama iz Švicarske, Njemačke i Velike Britanije.

Znači li to da vas domaće tržište zanima u manjoj mjeri?
Domaće nas je tržište pokrenulo, i još uvijek zauzima jedan dio našeg poslovanja; to se možda nikada ni neće promijeniti. Naši domaći klijenti tvrtke su u različitim djelatnostima s kojima imamo kvalitetne odnose i učinkovitu suradnju. Čak i na domaćem tržištu postoji još mnogo neiskorištenog potencijala, ali smo sve bliže tome da to promijenimo u svoju korist.

Kakvi su poticaji i pomoć od države? Pomažu li vam jedinice lokalne samouprave i u kolikoj mjeri?
Iako se mnogo o tome priča, kod nas ne postoji zdrava poduzetnička klima, i pomaci prema tome gotovo su zanemarivi. Svaki poduzetnik želi normalne uvjete za svoje poslovanje, ali smo, nažalost, daleko od toga. Sustav je represivan i teško ga je pratiti, ali kao vječni optimist, nadam se da ćemo dočekati konkretne poteze koji će dati više poticaja tvrtkama u rastu. U pet godina poslovanja nismo primili nikakve poticaje koji bi nam dali potreban vjetar u leđa, prepušteni smo tome da samo radimo i ne očekujemo ništa što sami ne realiziramo. Nimalo ne pomaže ni činjenica da sami obrazujemo radnu snagu, jer obrazovni sustav ne pruža dovoljno.

Poznato je da Slavonija vapi za radnim mjestima. Postoji li navala za vama kao idealnim poslodavcem, i kako dolazite do stručnog kadra?
Primamo mnogo zamolbi za posao, a najveće zadovoljstvo predstavlja to što je sve više kvalitetnih prijava, koje vam zapnu za oko u gomili. Malo je razočaravajuće kad vidite da se osobe ne potrude oko prijava na posao, a toliko je nezaposlenih. Zainteresiranih je osjetno više nakon plasmana Gaussa na Deloitteovu listu najbrže rastućih tehnoloških tvrtki u srednjoj Europi. Slavoniji nedostaje radnih mjesta, ali i kadrova sa specifičnim znanjima.

Gauss je jedan od začetnika ideje “Osijek kao IT zona”, a u toj ideji prate vas i drugi startupovi. Slijede li vas u toj ideji i obrazovne institucije koje bi trebale proizvoditi više stručnjaka upravo za to područje poslovanja?
IT zona u Osijeku s potrebnom infrastrukturom i pravim poticajima za tvrtke zasigurno bi pogodovala stvaranju nove, pozitivne klime među mladima. Oduvijek oko sebe okupljamo mlade koje educiramo i mentoriramo u razvoju ideja, što namjeravamo staviti u formalni okvir akceleratora u narednom razdoblju. Sinergija obrazovnog i realnog sektora jedini je način da se konkretna znanja približe mladima, jer potrebno za rad u našem sektoru ne možete staviti u knjige. Ono što je danas primjenjivo, već sutra može postati prošlost. Dinamika IT branše je takva, ali na to smo svi naviknuti, i jedino u takvim uvjetima i funkcioniramo. Želim motivirane mlade ljude koji ne napuštaju Osijek, ali istovremeno želim da svi racionalno sagledavamo svoje pozicije i da ne stvaramo oblak iluzije oko stanja u branši. I dalje smo daleko od pravih rezultata, mnogo nas posla očekuje da bismo zaista izgradili Osijek kao IT zonu i kako bismo sa sigurnošću mogli tvrditi da smo spremni na velike brojeve u svim pogledima.

Primanje Deloitte nagrade – foto by Davor Kibel

Planovi

Kakvi su vam planovi za budućnost? Planirate li daljnji rast i širenje, ili ćete ipak nastaviti malo opreznije?
U posljednje sam vrijeme često ponovio rečenicu da sad imam plan napraviti plan. Plan dakako postoji, oduvijek smo ga imali, samo nikada nije stavljen na papir. Partner i ja želimo realizirati neke svoje ideje koje smatramo potencijalno vrlo profitabilnima, kao i ideje naših zaposlenika. Cilj nam je, osim isporuke vrhunske usluge razvoja rješenja klijentima, izgraditi vlastite proizvode koje će tvrtka prodavati. Realizaciji navedenog smo sve bliže, ali i dalje imamo mnogo posla da bismo to ostvarili. Širenje kod nas uvijek dolazi spontano, ovisi o priljevu novih poslova i uspostavi novih poslovnih modela koje ćemo imati. Zauzimanje većeg dijela stranog tržišta uvijek uzimamo kao apsolutni prioritet, ali ne i jedini.

Što biste poručili mladima koji nemaju posao, a imaju znanje i volju?
Rad i samo rad. Znanje nikad nije bilo ovako dostupno, samo treba odabrati željeni smjer i educirati se. Pokazalo se da su Gaussovi najbolji zaposlenici oni koji su prošli različite studentske poslove – telekomunikacije, rad u sezoni, rad na poljoprivrednim gospodarstvima… Ma svako iskustvo je važno, na svakom se poslu nešto vrijedno može naučiti. Lojalnost, radne navike, odgovornost, marljivost i upornost osobine su koje najviše cijenim. Često sam osobama kod kojih sam prepoznao ove osobine dao posao bez konkretnog znanja i nisam pogriješio. Cijenili su priliku, marljivo su radili i brzo napredovali. U ovom sektoru mogu opstati samo ljudi koji to doista žele i vole raditi, jer onda ništa nije teško i nemoguće naučiti.

 

Rang-lista 50 najbrže rastućih tehnoloških tvrtki srednje Europe (Deloitte)

RangTvrtkaZemljaSektorRast (%)
1Codewise Sp. z o.o. Sp. K.PoljskaSoftware13.052
2CodiLime Sp. z o.o.PoljskaSoftware5.038
3DataSpring s.r.o.ČeškaSoftware3.129
4JUMP soft a.s.SlovačkaSoftware1.965
5NSoft d.o.o. MostarBiHSoftware1.760
6ZOOT a.s.ČeškaMediji1.557
7MUSOFT.CZČeškaSoftware1.352
8MiquidoPoljskaSoftware1.214
9High Tech Engineering CenterSrbijaSoftware1.109
10INNOVATIX Kft.MađarskaSoftware1.070
11Benhauer Sp. z o.o.PoljskaSoftware976
12STRVČeškaSoftware897
13Endeavour team kftMađarskaMediji868
14INIS sp. z o.o.PoljskaMediji855
15STUDIO 727SlovačkaSoftware841
16XEVOS Solutions s.r.o.ČeškaSoftware801
17Bold Brand Commerce sp z o.o.PoljskaSoftware766
18Attrecto ZrtMađarskaSoftware764
19Gauss d.o.o.HrvatskaSoftware736
20Rimac AutomobiliHrvatskaČiste tehnologije702
21Cloud Technologies S.A.PoljskaSoftware694
22Axilis d.o.o.HrvatskaSoftware613
23Telum d.o.o.HrvatskaMediji607
24Bulpros Consulting ADBugarskaSoftware560
25Monterail.com sp. z o.o.PoljskaSoftware556
26manGoweb, s.r.o.ČeškaMediji547
27Creotech Instruments S.A.PoljskaSoftware546
28Hangar 18 d.o.o.HrvatskaSoftware527
29Motivation Direct Sp. z o.o.PoljskaSoftware504
30Aliter Technologies, a.s.SlovačkaSoftware484
31JCQ Hungary Kft.MađarskaČiste tehnologije480
32Neoteric Sp. z o.o.PoljskaSoftware458
33Pizza SEOSlovačkaSoftware452
34Grupa TENSE Sp. z o.o. Sp. k.PoljskaMediji448
35Better Software GroupPoljskaSoftware411
36Exacaster, UABLitvaSoftware408
37Tremend Software Consulting SRLRumunjskaSoftware399
38TenderHut S.A.PoljskaSoftware389
39Serengeti d.o.o.HrvatskaSoftware385
40S.C. TRENCADIS CORP S.R.L.RumunjskaSoftware383
41BSP Applications, spol. s r. o.SlovačkaSoftware381
42OSI sistemske integracije d.o.o.SlovenijaSoftware380
43i-systems Spółka z ograniczonąPoljskaSoftware373
44UAB “INVENTI”LitvaSoftware367
45UAB “MEDIA INOVACIJOS”LitvaSoftware363
46WebVenture InteractiveRumunjskaSoftware348
47INVENTI Development s. r. o.ČeškaSoftware347
48Predica Sp. z o.o.PoljskaSoftware343
49Accesa IT Consulting SRLRumunjskaSoftware330
50Traffic Trends Sp. z o.o.PoljskaMediji324
Na Deloitteovoj ljestvici nalaze se tvrtke iz ukupno 11 zemalja s prosječnom stopom rasta od 1057% (Izvor: Deloitte.com)