Ekonomija internetskih platformi - Nova pravila EU za poboljšanje transparentnosti

Internetske platforme imaju razne oblike i veličine te se neprestano razvijaju brzinom koja nije zabilježena ni u jednom drugom gospodarskom sektoru. Obuhvaćaju opsežan niz aktivnosti, uključujući internetske platforme za oglašavanje, mjesta za internetsku trgovinu, pretraživače, društvene mreže, platforme s kreativnim sadržajem, platforme za distribuciju aplikacija, komunikacijske usluge, sustave plaćanja i platforme za ekonomiju suradnje

G.K. subota, 1. lipnja 2019. u 00:00
Društvene mreže
Društvene mreže

Internetske platforme tijekom posljednjih dvaju desetljeća drastično su izmijenile digitalno gospodarstvo i donose brojne prednosti u današnjem digitalnom društvu. Imaju istaknutu ulogu u stvaranju digitalne vrijednosti na kojoj se temelji budući gospodarski rast u EU te, posljedično, imaju veliku važnost za učinkovito funkcioniranje jedinstvenog digitalnog tržišta.

U Komunikaciji Europske komisije kojom se utvrđuje strategija jedinstvenog digitalnog tržišta (digital single market – DSM) Europska komisija obvezala se provesti sveobuhvatnu ocjenu uloge platformi, među ostalim i u ekonomiji dijeljenja i internetskih posrednika. Europska komisija zatim je održala niz radionica te je provela niz studija i opsežno javno savjetovanje u okviru kojeg je prikupljen velik broj odgovora.

Komunikacija ima dvostruku namjenu: dati pregled ključnih pitanja utvrđenih u ocjeni internetskih platformi te predstaviti stav Europske komisije o prilikama za inovacije i regulatornim izazovima povezanima s internetskim platformama, kao i utvrditi njezin pristup u pogledu potpore njihovu daljnjem razvoju u Europi.

Europski parlament 17. je travnja odobrio novu Uredbu o trgovinskim praksama između platformi i poduzeća čiji je cilj uspostava pravednog i pouzdanog okruženja temeljenog na inovacijama za poduzeća i trgovce koji se koriste internetskim platformama.

Akt koji je donio Europski parlament mora još službeno odobriti Vijeće Europske unije. Nakon odobrenja, uredba će stupiti na snagu dvanaest mjeseci od objave u Službenom listu EU.

Promatračnica internetskih platformi, koju je EU osnovao radi praćenja razvoja tržišta i učinkovite provedbe pravila, već radi i savjetovat će Europsku komisiju o potrebi za poduzimanjem daljnjih mjera.

Internetske platforme omogućuju brz i učinkovit pristup međunarodnim potrošačkim tržištima, zbog čega su ih počeli upotrebljavati milijuni uspješnih poduzeća. Međutim, važno je rješavati s njima povezane strukturne probleme i spriječiti nepoštene trgovinske prakse.

U Komunikaciji o internetskim platformama Europske komisije iz svibnja 2016. godine utvrđena su određena područja na kojima je potrebno pojačano raditi kako bi se u EU stvorilo pouzdano i zakonito okruženje temeljeno na inovacijama. Slijedom toga, Europska komisija je u travnju 2018. godine iznijela prijedlog uredbe EU o pravednosti i transparentnosti u trgovanju na internetskim platformama te osnovala Promatračnicu ekonomije internetskih platformi. Uredba je osmišljena imajući u vidu milijune malih i srednjih poduzeća, koja se više neće suočavati s neobjašnjenim ukidanjima računa, netransparentnim rangiranjem u rezultatima pretraživanja, skupim postupcima rješavanja sporova i mnogim drugim nepoštenim praksama. Bit će vrlo korisna i potrošačima, jer će se poduzeća poticati da postanu aktivna na internetskim platformama, čime će se, pak, povećati izbor robe i usluga, poboljšati njihova kvaliteta i sniziti cijene.

U svojem govoru o stanju Unije 2017., predsjednik Europske komisije Jean-Claude Juncker obvezao se zaštititi pravedno, predvidljivo, održivo i pouzdano poslovno okruženje u internetskom gospodarstvu, što se ostvaruje ovom inicijativom. Inicijativa pridonosi i uspostavi jedinstvenog digitalnog tržišta.

Nova pravila temelje se na procjeni učinka, koja obuhvaća dokaze i mišljenja dionika prikupljene tijekom dvogodišnjeg postupka utvrđivanja činjenica. (G. K.)

NAPOMENA: Ovaj tekst je izvorno objavljen u časopisu Mreža.